کریم خان زند و احمد خان اَبدالی دو خائن به ایرانزمین



این بار بی هیچ مقدمه ایی نظر شما را به بخش بسیار مهمی از سخنان "ارد بزرگ" برجسته ترین اندیشمند و متفکر حال حاضر کشورمان ایران جلب می کنم :

http://www.freeupload.com.au//uploads/1/2%20khaen.jpg

جوانان کشورمان ایران ، باید تاریخ را با تیزبینی بشکافند ، مبادا در دام تاریخ نویسان یاوه گو گرفتار آییم . یاغیانی همانند "کریم خان زند" و یا "احمد خان اَبدالی" که به خزانه ایران دستبرد زده و الماس کوه نور را به یغما برد ، این دو از سرکردگان پاره پاره کننده کشورمان پس از مرگ پادشاه فرهمند ایرانزمین "نادرشاه افشار" بودند . هم میهنان من این همه ستایش از این دو برای چیست ؟ آنها بزرگترین دودمان پس از هخامنشیان ، اشکانیان ، ساسانیان و سلجوقیان ایران را پاره ، پاره نمودند . کریم خان به اسم بازگرداندن صفویان بخشهای مرکزی ایران را از پیکره کشورمان جدا ساخت و ابدالی افغانستان را ... شگفت انگیز است که به نابود کنندگان میهن همانند کریم خان عنوان دروغین "نیکوکارترین پادشاه ایران بعد از اسلام را می دهند" ! و به درانی عنوان شاه ! همان کسی که هزاران شاهنامه را سوزاند و موجب شد فرزندان ایران پس از چند صد سال هنوز در افغانستان بسوزند خانه و کاشانه شان خراب شود . ایرانیان آزاده هیچ گاه برای سرخوشی و دلخوشی این و آن ، مجد و کیان کشورشان را از یاد نمی برند و برای ما فرزندان ایران سرحدات کشورمان در گسترده تاریخ مهم است نه ستایشگری چند زبون که عشق میهن در رگ و ریشه شان نیست .


با توجه به اهمیت خاص این موضوع پیام های بخش نظرات را در ادامه این مطلب بر روی سایت می آوریم :




▌▌●●▪▪ دکتر محمدی گفت...

سلام خانم فرحناز آتشی
سلام ما را به استاد آتشی برسانید
یک عمر به اشتباه از کریم خان زند تعریف کردم و هزار جا از او تمجید ، برای این رفتار واقعا شرمگینم . صدا و سیمای ما هم بی عذر و تقصیر نبوده که از کریم خان تعریفهای آنچنانی کرده و می کنه !!!!!!! خواهش می کنم بیشتر از اندیشه های ارد بزرگ در مورد تاریخ بنویسید .


▌▌●●▪▪ ناشناس گفت...

به عنوان یه شیرازی با ارد بزرگ موافقم
سمبول شهر ما شیرازیا کریم خان نیست نماد شیراز حافظ و سعدی و تخت جمشید و پاسارگاد هست . اینو گفتم تا بدونید که شیراز نیازی به امثال کریم خان نداریم


▌▌●●▪▪ مریم از تهران گفت...

واقعا اگر ما تو مملکتمون یک روشنفکر میهن پرست داشته باشیم که شجاعانه نظراتش رو بگه اون یه نفر همین ارد بزرگه
عمرش دراز باد


▌▌●●▪▪ امرالله تره کی گفت...

سلام به وطنداران افغانستان .
شرم باد به کسی که ارد ، دوست احمد شاه پنجشیری این غلام بچه ایرانی را وطنپرست و انسان صادق خطاب کرده است. من فکر میکنم در ارد بزرگ و احمدشاه مسعود یک قطره از شرف و وجدان وجود نداشته باشد . احمدشاه ابدالی بزرگ است نه دارو دسته اُرد و مسعود خائین، بهلول خائین و جنایتکاران حرفه ای فهیم، قانونی و جرئت وووووو
من از همه بیشتر به احمد خان اَبدالی که افتخار کشور ما است احترام دارم او پشتون بود و افتخار همه ما زیرا او نه تنها که در پهلوانی به ما نام نیک داد بلکه در دفاع از وطنش و مبارزه علیه جنایتکاران نیز نام ماندگار به خود کمایی کرد.
ارد بزرگ باور کن دوستان احمد شاه مسعود ، وطنداران بی عار ما باور کنین که اگر نادرشاه و فرزندانش باقی بودند، محال بود که در افغانستان یک شفاخانه بسازند یا به راحتی افغان و افغانی خوش شوند!
هزار ارد بزرگ نمی توانند افغانستان را بی بابا کنند نوکران ایران ربانی و قانونی خائین هستند این اشخاص وطن فروش ترین آدمهای افغانستان هستند اول این که یک داکتر بی دیپلوم هم ندارند دوم عبدالله عبدالله، وطن فروش ترین وخائین ترین جنگسالار ونوکر مسعود خائین آدم کش جنگسالار و فهیم بیسواد است از آمریکائی ها ده ملیون دالر گرفت وطن را فروخت .


▌▌●●▪▪ کورش تهرانی گفت...

آقای تره کی دهانت را بشور
کسی که به ارد بزرگ و شهید احمدشاه مسعود توهین می کند معلوم است که دارای چه شخصیت منحرفی است .
در ضمن یک دزد مثل احمد ابدالی نمی تواند عنوان پدر بگیرد آن بدبخت از خزانه ایران کوه نور را دزدید و در نهایت آن گنجینه با ارزش ایران که هدیه سلطان گورکانی به نادرشاه افشار بود الان در اختیار انگلستان و موزه جواهرات سلطنتی بریتانیاست .
در صورتی که صاحب آن جواهر مردم ایران بزرگ هستند و انشالله دوباره آن را پس خواهند گرفت و در کنار دریای نور خواهند گذاشت .


▌▌●●▪▪ ناشناس گفت...

سلام

يه عده آدم احمق در ملاير پيدا شده‌اند كه سنگ اين مردك كريم خان را به سينه مي‌زنند و نام وكيل ... بر خودشان نهاده‌اند و افتخار مي كنند كه اين حرم زاده زاده ملاير است وم سرزمين زند و از اين اراجيف
علت در ج تجاوز جنسي به لطفعليخان زند نيز براي همين بود تا كمي روي اينان را كم بكنيم.
الان كه فهميديم كريم خان خائن هم بوده كه ديگر پدرشان را در مي آوريم كه از زندي بودن خود شرمسار شوند.


▌▌●●▪▪ ناشناس گفت...

جناب امرالله تره كي

سخني گفتي و مرا به تعجب واداشتي
گفتي كه اگر فلان و بهمان بودند هرگز نمي گذاشتند در افغانستان يك بيمارستان يا شفاخانه بسازند!!!!

الان شما چه داريد جز اين است از روزي كه دست ناپاكان پيكره افغان را از ايران جدا نمود مردمان افغان حتي يك روز خوش نديده اند.
جز اين است كه مملكت افغان پر از جنگ و خونريزيست! جدا شما جز نكبت و خواري چه داريد كه ما نمي بينيم؟
باز گلي به جمال آ...ها كه هر روز مي گويند دعا كنيد افغانستان از شر اين همه بلا نجات يابد... ما كه جز دعا كاري از دستمان بر نمي آيد و هر روزم لعنت مي‌كنيم كساني را كه افغانستان را از ايران جدا نمودند تا اين جگر گوشه‌هاي وطن عزيزمان ايران حتي يك روز خوش نبينند. خدا لعنتشان كند! آمين


▌▌●●▪▪ ناشناس گفت...

بلی با تآیید گفته های چناب محترم *ارد بزرگ* صاحب میخواهم افزود نمایم که به نسل نو حماسه های نیاکان ما را از چوکات افسانه ها خارج نموده به آینده روشن با چشمان پرمهر وحدت وصمیمیت نگریست.
رکیک ترین الفاظ هموطنم امرالله تره کی را نسبت به بزرگان احمدشاه مسعود و ارد بزرگ را از سر پلیدی و پرمدعا و از اجانب میدانم.
تلخ است عطای خلق هرچند دوا باشد
حاجت زکی میخواهی جایکه خدا باشد
زنده باد ملت بزرگ ایران و بخصوص بخش زجر کشیده آن افغانستان
مسعود دلیرو خستگی ناپزیر روحت شاد حالا که سخت به تو نیاز داریم نیستی در کنار ما هرچند ارد بزرگ در ایران سخن تو را در نغمه دارد.
وقتیکه مسعود دلیرانه آخرین سنگرها را در مقابل لشکر سیاه آی اس آی پاکستان نگاه داشته بود و جان خود را نیز در این راه فدا کرد. کجا بودند امرالله تره کی؟ رشید دوستم؟ کرزی خان؟ و دیگر کسانیکه حالا داد و فریادشان گوش دنیا را کر کرده است؟
هموطنت
میر اسلم از ولایت سرپل


▌▌●●▪▪ سید محمد حیدری گفت...

صدا و سیما بجای ساختن سریال كريمخان زند که مجموعة 9 قسمتي و فوق العاده ضعیف بود باید سریال نادرشاه افشار را می ساخت تا مردم به ایرانی بودن خود ببالند و جوانان احساس سرافکندگی در مقابل غرب نکنند و اگر سریال نادرشاه افشار ساخته می شد چهره واقعی کریم خان زند و احمدخان ابدالی خائن بر ملا می گشت کسانی که بلافاصله پس از مرگ نادر پادشاه ایران زمین ، کشورشان را تجزیه نمود و اسم وکیل الرعایا و پادشاه بر خود گذاشتند .


▌▌●●▪▪ ناشناس گفت...

امرالله تره کی از خداوند متعال برای خودت و امثالت شفای عاجل خواهانیم که هر چه زودتر از ین حالت بیماری روانی که نصیب شما شده که عقل و بینائی بصر خود را از دست داده اید. دوباره به عقل سلیم و بدن سالم برگردید.
گلالی از کابل


▌▌●●▪▪ شهیده مولایی گفت...

خداوند منان را شاکریم که دانشمندی همانند ارد بزرگ به کشورمان داده تا حقیقت را از پشت ابرهای سیاه بیرون کشیده و راهنمایمان باشد . از مسئولین تلویزیون می خواهم در مورد این دو خائن فیلم مستندی تهیه نمایند تا جبران سریال های اشتباه گذشته باشد


▌▌●●▪▪ امرالله تره کی / لشکرگاه / ولایت هلمند گفت...

دولت مردان پشتون طی 260 سال کار و خدمت کردند و کرزی هم جز آنهاست و کار می کند. متاسفانه در طول تاریخ کسانی مثل احمدشاه مسعود تاجیک و دوستان ایرانی اش همانند ارد بزرگ که بیکفایت بوده اند و استقلال فکری و نه استقلال سیاسی ونه کیفیت کاری نداشته اند ! افغانستان را خراب کردند جاپان به کجا رسید افغانستان به کجا روان است وبه کجا رسیده است .


▌▌●●▪▪ ناشناس گفت...

برادران عزیز فارسی زبانان محترم .
لطفا این اسم اوغانستان را در نوشته های تان استعمال نکنید و بجای آن خراسان بنویسید.
چون با گزاشتن همین نام بالای کشور عزیز مان الی اکنون کشور به طرف بدبختی و بیچارگی روان است و تا زمانی که اسم کشور اوغانستان باشد ما روی خوشبختی و ارامی را نخواهیم دید .
کاش تدبیر احمدشاه مسعود و همکار ایرانی او ارد بزرگ کارساز می گشت و از نام اوغانستان خلاص می شدیم
اوغانستان یعنی کشور وابسطه.
اوغانستان یعنی کشور همیشه جنگ(بی ثباط).
اوغانستان یعنی کشور یا منطقه یا منبعه فساد و دهشت .
اوغانستان یعنی کشور بدون مرض.
اوغانستان یعنی دیگ بی سرپوش.
اوغانستان یعنی کشور ی در قرون وسطی .با قانون جنگل .
و هزارها و ملیون ها بدبختی دیگر ......
خداداد لغمانی از جرمنی


▌▌●●▪▪ مریم خلجی گفت...

با خواندن نظرات بالا و متن سخنان اندیشمند کشورمان ارد بزرگ فهمیدم ریشه دردهای بخش شرقی ایران که حالا افغانستان نامیده می شود از کجاست خدا پدر آغا محمدخان قاجار را بیامرزد که زندیه ، و دیگر بخش های تکه پاره کشور را یکی کرد و در غیر اینصورت ایران امروز از همین هم که هست کوچکتر یود .


▌▌●●▪▪ ناشناس گفت...

من یک لر هستم با این که کریم خان هم لر بود اما با ارد بزرگ کاملا موافقم .
زندیه یک سلسله نبود شورشیانی بودند که هم را تکه پاره می کردند طول عمر شورش همه آنها 46 سال شد به زندگی این شورشیان نگاهی بکنید :

* کریم خان زند؛۱۱۷۹-۱۱۹۳ (قمری)
o زکی خان زند؛ برادر کریم خان بود که حدود صدروز حکومت کردونهایتا به تحریک علی مرادخان؛ خواهرزاده اش به قتل رسید.
* ابوالفتح خان زند؛ ۱۱۹۳-۱۱۹۳؛ او فرمانروایی هفتاد روزه‌ای را پس از مرگ پدرش کریم خان داشت.
* صادق خان زند؛۱۱۹۳-۱۱۹۶؛ وی در کرمان فرمانروایی به راه انداخته بود و دعوی پادشاهی داشت. با ترور زکی خان خود را به شیراز رساند و فرمانروایی را به دست گرفت. ولی از علیمرادخان شکست خورد و به قتل رسیدوبه روایتی خودکشی کرد.

تفنگ یکی از خانات زند در دوره ابولفتح خان

* علیمرادخان زند؛ ۱۱۹۶-۱۲۰۱؛ وی خواهرزأ ه زکی خان بود. او در آغاز بر اصفهان فرمان می‌راند و توانست بسیاری از رقیبان را کنار بزند و بر پایتخت شیراز دست یابد.
* جعفرخان زند؛ ۱۲۰۱-۱۲۰۳؛ پسر صادق خان بودکه بهدازمرگ علی مراد خان به تخت نشست.عده ای ازمخالفانش از جمله صیدمراد خان زند؛عم زاده علی مرادخان؛شبانه برسرش ریختندواوراکشتند وسرش راازدیوار ارگ شیراز به زیر انداختند.
* صیدمرادخان زند؛ او از بزرگان زند بود که پس از ترور جعفرخان هفتاد روز در شیراز فرمان راند.
* لطفعلی‌خان زند؛ ۱۲۰۳-۱۲۰۹؛ پسر جعفر خان و واپسین شاه زند. او صیدمرادخان زند را نابود کرد دایره حکومت او کرمان ،خوار طبس و شیراز بود که در نهایت بدست آغا محمدخان قاجار در کرمان از پای درآمد .

یک مشت وحشی به نام زندیه که هم را پاره پاره کردند و یک پنجم ایران امروز هم نبودند . مثل خانم خلجی معتقدم که خدا را شکر که شرشان از سر ایران کم شد .


▌▌●●▪▪ ناشناس گفت...

جناب امرالله تره کی از شهر لشکرگاه
بری پشتون مکتب چه به درد میخوره یگان گوسفند یا شتر برای شان داده شود تا مانند پدران شان در صحرا زندگی نمایند شما چه نیاز به شفاخانه دارید همه جا مین و بمب مثل خشخاش کاشته اید شما مرگ مردم را می خواهید جاپان شدن پیشکش .
در هلمند و قندهار ناجوانمردانه مرکز علم و دانش را منفجر می کنید برای دختران درس خواندن را ممنوع کرده اید بلی این است انسانیت و بشریت شما . چطور از کرزی دفاع می کنید جناب کرزی شاید بفرماید مداخلات خارجی زیاد است ، فشارهای متحدین جهانی افغانستان نمی ماند ، وضعیت اقتصادی خراب است و...
من می گویم : پالسی حضرتعالی مدیریت حضرتعالی دلیل همه ی نا بسامانیها است.
با ارد بزرگ که حرف حق می زند موافقم نه بخاطرآن که همراز احمد شاه مسعود فقید بوده است فقط به خاطر درستی و آزادگی این مرد .
هرچه بگندد نمکش میکنند.... واه به حال که بگندد نمک
حامد کرزی و تیم قبیله گرای وی همیشه باعث سرافگندگی مردم افغانستان در سطح جهان شده است. صدور دهشت و وحشت، صدور چرس و تریاک و در حین زمان فساد اداری گسترده که افغانستان را به دومین کشور مفسد دنیا مبدل کرده است. چه افتخار بزرگی!!!
کرزی هم شریک دزد است و هم رفیق قافله. از یکطرف بخاطر خوشنودی باداران خارجی اش ادارات نام نهاد مبارزه با فساد را ایجاد میکند و از طرف دیگر زمان که مجرم بالفعل دستگیر میشود مستقیماً جهت آزادی آن مد اخله میکند. نهایت شرم آور است.
تاسف بحال کشور و مردم زجرکشیدۀ افغان
الهام بلخی از نیویارک


▌▌●●▪▪ ملایر زادگاه کریمخان زند گفت...

به عنوان یک ملایری و همشهری کریمخان همواره به ایشان افتخار کرده و خواهم کرد و ایران هم به وی افتخار می کند.
و اما شما که بدون سند و مدرک به کریم خان زند تهمت می زنید.با کدام سند و مدرک.حرفی علمی و منطقی است که به استناد مدارک معتبر و تاریخی بیان شود نه از روی ذهینیات بچگانه شما.
خواهشا از تحریف تاریخ دست بردارید


▌▌●●▪▪ مارال از ارومیه گفت...
کریم خان زند یک حقه باز و دغل کار بود
او یکی از افسران نادرشاه بود
پس از قتل نادرشاه او بجای کمک به حکومت مرکزی برای حفظ یک پارچگی کشور با دو دزد باج بگیر به به نامهای ابوالفتح خان و علیمردان خان همدست شد و برای عوام فریبی کسی را که از سوی مادری از خاندان صفوی می‌دانستند، به نام ابوتراب میرزا را شاه تازه معرفی کردند همانطور که می دانیم دزدان در هنگام تقسیم غنائم همدیگر را می کشند و اینطور شد که علیمردان خان، ابوالفتح‌خان را کشت و در نهایت علیمردان خان را هم کریم‌خان زند به قتل رسانید و پس از آن با یک عنوان عوام فریب یعنی وکیل الرعایا بازیچه صفوی خود را هم به گوشه ایی پرت نمود .
اینها همه اش با سند و مدرک در همه جا هست اما یک عده مثل همین هموطن ملایری پیام بالا به خاطر همشهری بودن با این خائن به میهن و دزد از او دفاع می کنند .
کریم خان زند و احمد ابدالی مایه ننگ ایران هستند و خواهند بود


▌▌●●▪▪ ناشناس گفت...

من بسیار تعسف بارم که مردم ما تا هالا این قدر عقب مانده
که شخص مثل احمد شاه مسعود را به رهبری خود قبول دارد.
من مخالف با اقوام نیستم بلکی مخالف شخصیت های خائینم. از مردم خود تقاضی میکنم که خواهان محاکمه اشخاص مثل ربانی ، عبدالله عبدالله ، یونوس قانونی و غیره و غیره باشد نه خواهان رهبر بودن ایها، آزموده را آزمودن خطا است.
زنده باد احمدشاه ابدالی پشتون ، پادشاه افغانستان غیر ایرانی .
همه ما پشتونها بمیریم ایرانی نمی شویم تاجیک ها مزدوران ایرانند ارد بزرگ ها بدانند ما فرزندان ابدالی و پشتون هستیم . حیف که دریای نور را هم به چنگ نیاوردیم حیف که فقط کوه نور به قامت ما برازنده شد.
وطنیار از غزنی، پایتخت فرهنگی آینده جهان اسلام


▌▌●●▪▪ ناشناس گفت...

آقا یا خانم وطنیار از غزنی
جواهر کوه نور هم برآزنده شما نشد و در نهایت آن را به روسای انگلیسیتان رسید اگر دریای نور را هم مزدوری مثل ابدالی دزدیده بود الان آن هم در بریتانیا بود .
نمی دانم با چه رویی از یک دزد حمایت می کنی .
این قدر هم پشتون پشتون نکن . افغانستان را تنها پشتونها تشکیل نمی دهند دوره جهالت مردم گذشت با تفنگ پاکستان و کشورهای عربی هم نتوانستید غرور ملت افغانستان در شمال را بشکنید و امروز یا آوره کوه و دشتید و یا خانه نشین ...


▌▌●●▪▪ خالد ازغور گفت...

سلام خدمت همه بننده گان اين وئب سايت و از دست اندر كاران اين سايت معلوماتي جهان سباس و قابل تقدير است كه جوانهاي عزيز كشور ما با زحمات فراوان كه ميكشد و براي كشورهای ایران و افغانستان ما و به فرد فرد جامععه ما افتخار بزرگي راميبخشد تشكر ميكنئم از خانم آتشی عزيزكه نام دوستی و یکدلی كشورهامانرا به گوش جهانيان رساند و لياقت وشايستگي خود را به جهانيان نشان داد... تشكر


▌▌●●▪▪ ناشناس گفت...

امرالله تره کی
خائن انگلیسی و جیره و مواجب بگیر انگلیسی ..... بی ترزش تر ار اون هستی که اسم شهید راه اسلام و وطن پرستی احمد شاه مسعود رو به زبان بیاری .... شما جماعت عرب زده اون هم از نوع وهابیت مزدور انگلیسی هستین که چنین جاهلانه در حال جفتگ زدن هستید.. ای نادان کم خرد نمیدانستی که کمتر از 100 سال هست که افغانستان را از ایران جدا کردند.... ننگ بر تو باد


▌▌●●▪▪ ناشناس گفت...

ننگ بر کریم خان زند
الان که فکرش رو می کنم که اگر قرار باشه پس از مرگ یک رهبر کشور به چند تکه تقسیم بشه با خودم می گم آن فردی که ایران را تجزیه کنه یک ایرانی نیست او یک خارجی است که اسم ایرانی بر خودش گذاشته

کریم خان زند و احمدخان ابدالی ایران را تکه تکه کردند ننگ بر آنها
که ایران را که در دوره افشاریه به قول ارد بزرگ به بزرگترین حد خود پس از هخامنشیان ، اشکانیان ، ساسانیان و سلجوقیان رسیده بود را قطعه قطعه کردند . اگر آنها نبودند ایران الان یکی از سه کشور بزرگ و پهناور جهان بود .
ننگ بر کریم خان زند
ننگ بر احمدخان ابدالی
داریوش اصفهانیان از امارات متحده عربی


▌▌●●▪▪ امرالله تره کی / لشکرگاه / ولایت هلمند گفت...

ماها نباید فریب ارد و تفاله های باز مانده از احمدشاه مسعود شیطان را بخوریم. ارد شیطان بزرگ است که هزار های ماها در جیب اش جای دارد . ارد از کاسه فردوسی ملعون آب خورده . امروز خود ارد در علم شیطنت پروفیسوری را بدست دارد که فردوسی شیطان صفت را هم نوکر نمیگیرد. بازهم تاکید میدارم که ارد و اوباش نیروهای شمال افغانستان را محرم ندانید . ارد و تاجیکان و پارسی گو هیچگاه در صداقت و راستگاری تربیه نشده اند .
زنده و پاینده پشتون سرور و بابای افغانستان
و شادان روح احمدشاه ابدالی


▌▌●●▪▪ مادری رانده شده از زادگاهش قندهار گفت...

جناب امرالله تره کی
مگر شما دین و ایمان ندارید ؟
اگر ما در ایران یکپارچه بودیم که اینچنین مورد حمله آمریکا و پاکستان بی شرم نبودیم این عکس ها را ببینید و خجالت بکشید :

http://www.pamirpress.com/pics2/200905141215221407.jpg

http://www.pamirpress.com/pics2/200905141215222395.jpg

http://www.pamirpress.com/pics2/200905141215232962.jpg

http://www.pamirpress.com/pics2/200905141215232954.jpg

http://www.pamirpress.com/pics2/200905141215244554.jpg

http://www.pamirpress.com/pics2/200905141215244559.jpg

http://www.pamirpress.com/pics2/200905141215241041.jpg

http://www.pamirpress.com/pics2/200905141215242879.jpg

http://www.pamirpress.com/pics2/200905141215244661.jpg

http://www.pamirpress.com/pics2/200905141214052600.jpg

http://www.pamirpress.com/pics2/200905141214031181.jpg

http://www.pamirpress.com/pics2/200905141214011851.jpg

http://www.pamirpress.com/pics2/200905141214022291.jpg

http://www.pamirpress.com/pics2/200905141214024877.jpg

http://www.pamirpress.com/pics2/200905141214022386.jpg

http://www.pamirpress.com/pics2/200905141214033757.jpg

http://www.pamirpress.com/pics2/200905141214023405.jpg

http://www.pamirpress.com/pics2/200905141214053020.jpg

طفلكم گريه نكن
گريه ات صدا ندارد
يا رنج مادرت كنون دوا ندارد
طفلكم مردان كشورت مرده اند
و اينك ....امردان به حكومت رسيده اند
گريه درد ما را دوا نمي كند
هر لحظه كه از درد به خود لرزيدي
فرياد كن به درگاه خداوندي
تا آه تو مگر نرم كند دل خدارا
زن و مادري كه از ايران برايت گريه كرد و ضجه زد
مادری رانده شده از زادگاهش قندهار


▌▌●●▪▪ زهرا ادب گفت...

جایی که ارد بزرگ نسبت به آن هشدار می دهد را باید جدی گرفت الان دو روزه دارم در مورد سخنان ارد بزرگ در مورد کریم خان زند و احمد خان ابدالی تحقیق می کنم و می بینم او حق داشته و درست می گوید . نمی دانم چرا افغانیهای پشتون وقتی می خواهند نظر ارد بزرگ را رد کنند به احمدشاه مسعود و تاجیک ها فحش می دهند .
این نشان دهنده ضعف آنها در مقابل سخنان ارد بزرگ است .


▌▌●●▪▪ ناشناس گفت...

با عرض سلام
خانم ادب
همه سالار تفنگسالاران، قاچاقچیان، تروریستان، کفر پیشه گان، ظالمان، اختطاف گران، دزدان و خدا ناترسان فاشیزم اوغان ها ( پشتون ها ) هستند که چشم دید امر صاحب "احمدشاه مسعود" و همراز و یاور او "ارد بزرگ" ایرانی را ندارند .

رشید از کابل


▌▌●●▪▪ رضا شریعتی گفت...

متاسفانه بخش های مهمی از تاریخ ما را واژگون نشان داده اند یکی از آنها هم همین مردک شرور (کریم زند) است . باید به داشتن متفکری مثل ارد بزرگ ببالیم که بدون ترس از یه عده جاهلی که در شهر های کوچک سنگ زندیه را به سینه می زنند و هر روز برایش مجسمه تازه ایی می سازند حقایق را بیان می دارد .


▌▌●●▪▪ ناشناس گفت...

ارد بزرگ ننگت باد که به وکیل الرعایا توهین می کنی ایران چه ارزشی دارد وقتی مردم راحت نباشند. درست است که افشاریه خیلی بزرگ بود اما وقتی سه قسمت شد مردم راحت زندگی می کردند افغانستان افشاریه و زندیه
خیلی بهتر از افشاریه تنها بودند .
ایران کوچکتر باشد مردم راحت ترند پس زنده باد کریم خان زند که عنوان زشت پادشاه نداشت و وکیل الرعایا بود .
روزبهانی


▌▌●●▪▪ وجیهه عثمان بابری گفت...

نخست از همه سلام بنده را پزیرا شوید:
بنده هنوز از مکتب فارغ نشدم میخواهم بفهمم که چرا تاریخ ما با احمدخان ابدالی بدنام به اینجا کشیده شد اگر پاسخ برایم اینجا بفرستید خرسند خوام شد تشکر از لطف شما



▌▌●●▪▪ خیرآبادی گفت...

سخنان ارد بزرگ نمایشگر روح بلند و شخصیت والای ایشون است که بدون ترس از چند آدم مریض مثل شما حرف هایش را می زند او برای همه ما محترم و عزیز است . آقا و یا خانم روزبهانی ننگ بر دشمنان ایران و تجزیه طلبان باد ننگ بر کسانی که ایران را ضعیف می خوان و ننگ بر دشمنان این آب و خاک .



▌▌●●▪▪ Bahar گفت...

I Love Great Orod

I Love Yasamin Atashi


▌▌●●▪▪ اسوار ساسانی-بختیاری میهن پرست گفت...

چه زیبا بر خود نام بزرگ نهاده اند و در مورد تاریخ به دلخواه قضاوت می کنند و هیچ سندی فگر نمیکنم برای گواه این سخنان یاوه شان داشته باشد که شاهنامه را کسی سوزانده باشد چه بسا که برادر کریم خان خود به شاهنامه می بالیده است و خود را از نژاد پهلوانان شاهتامه می خوانده است و لر ها بزرگترین شاهنامه خوانان و شاهنامه دوستان هستند نمونه اش مادربزرگ بی سواد خود بنده که شاهنامه را از بر بود و این گواه پیوستگی لر و شاهنامه است.درست است نادر بسیار بزرگ بود و شکوهمند اما بعدی های افشاریه ایران را نابود کردند نه کریم خان که انگلیس ها و اعراب که دشمنان ایران بودند را نابود ساخت و تا سالها آرامش را برای مردم به ارمغان آورد.و آرامش برای مردم ایران بهتر هدیه او بوده است که سالها مردم ایران چشم انتظارش بودند.

پس اینگونه نا آگاهانه و به دلخواه خودتان در مورد کریم خان زند قضاوت نکنید که فردا اندیشه های دیگرتان نیز به پای این برداشت نابخردانه تان سوخته نشود و همه سخنانتان یاوه برداشت نشود.

کریم خان یک ایرانپرست بزرگ بوده است و افشاریه نیز پس از نادر یک جو به درد ایران نخوردند.و شرم بر شما که یادتان نیست لطفعلی خان زند نوه کریم خان برای آنکه ایران به دست ترک های قاجار نیافتد تا پای جان ایستادگی کرد و یک تنه جان را فدا نمود و دو دستش را بلند کرد و فریاد زد ببندید که دستان ایران بسته اید.


من خود لر بختیاری هستم اما قوم گرا نیستم ولی و به این اعتقاد دارم که تنها لر ها بودند که پس از اسلام برای ایران حکومت آرامش آوردند.و این را همه میدانند که لر ها ایرانپرست ترین ایرانیانند چرا که تمام وجودشان آمیخته به این خاک است از هزاران سال پیش.

پس خائن اون اقای ارد هستند که خود از ته مانده های ترکان سلجوقی است و برای همین هم تنها و تنها به نادر شیفتگی بسیار دارد.اما من نخست به عنوان یک ایرانی و بعد یک لر بختیاری همه کسانی که در تاریخ به ایران کمک کرده اند دوست دارم از هر گوشه و کنار این سرزمین اهورایی.چرا که همه جای ایران سرای منست.

پاینده ایرانزمین ورجاوند


▌▌●●▪▪ محمد رضا صبوری گفت...

اشتباهات شما آقای داود!

1- بخاطر اهانت به ارد بزرگ (که محبوب همه ملی گرایان و ناسیونالیست های وطن پرست ایران ، افغانستان و تاجیکستان است)

2- در متن گفته های ارد بزرگ دقت نکردید ( در مورد آتش زدن هزاران شاهنامه به دست احمدخان ابدالی و دارو دسته اش !) و این حرف ارد بزرگ را به کریم خان نسبت دادید!
ارد بزرگ می گوید : ((شگفت انگیز است که به نابود کنندگان میهن همانند کریم خان عنوان دروغین "نیکوکارترین پادشاه ایران بعد از اسلام را می دهند" ! و به درانی عنوان شاه ! همان کسی که هزاران شاهنامه را سوزاند و موجب شد فرزندان ایران پس از چند صد سال هنوز در افغانستان بسوزند خانه و کاشانه شان خراب شود .))

3- دفاع عشیره ایی شما از یک تجزیه طلب مانند کریمخان زند تعجب آور است .

4- کریم خان زند بلافاصله پس از کشته شدن پادشاه بزرگ تاریخ ایران نادر شاه افشار با همدستی دو دزد باج گیر بخشی از ایران را تجزیه نمود پس حرف شما در این که فرزندان نادر بی کفایت بودن اشتباست . خائنین پیش از ادامه سلسله افشاریه کار را یک سره کردند و کرمان و شیراز و اصفهان را از ایران جدا ساختند .

5- اگر آغا محمدخان قاجار نیامده بود بخاطر خیانت کریمخان زند ایران امروز یک پنجم حال حاضر هم نبود !

عملکرد اشتباه زندیه قابل دفاع نیست
شما هم بهتر است از مردم ایران پوزش بخواهید .


▌▌●●▪▪ مهرداد اشکانی گفت...

پسر جان خوبی ؟!!!

اینها چیست :

"""به این اعتقاد دارم که تنها لر ها بودند که پس از اسلام برای ایران حکومت آرامش آوردند"""

"""خائن اون اقای ارد هستند که خود از ته مانده های ترکان سلجوقی است و برای همین هم تنها و تنها به نادر شیفتگی بسیار دارد."""

"""به عنوان یک ایرانی و بعد یک لر بختیاری همه کسانی که در تاریخ به ایران کمک کرده اند دوست دارم"""

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

آبروی میهن پرستان را بردی

در بزرگداشت از لرها سخنی گفتی که هر هم میهن لری بشنود از شگفتی دهانش باز می ماند !

به ارد بزرگ میهن پرست ترین ایرانی ناسزا گفتی ! که هر میهن پرستی این حرف را بخواند به ریشت خواهد خندید ..

ناسزا به بزرگترین اندیشمند پارسی زبان گویای ادب و منش شماست ...


▌▌●●▪▪ آرزو دهکردی گفت...

باید همه مجسمه های این مردک کریمخان زند ضد ایرانی را جمع کرد .
چرا باید بودجه مردم ایران صرف یک دزد و یاغی تجزیه طلب بشه ؟ چرا ؟


▌▌●●▪▪ ناشناس گفت...

عرض سلام و ادب،
من يك زند هستم. اما نه مي‌خواهم از كريم‌خان دفاع كنم و نه از كساني كه بر ضد او حرف مي‌زنند. تنها چيزي كه مي‌توانم بگويم اين است كه خواهش مي‌كنم دست برداريد از اين همه هم ههمه و دعوا. اينكه نادرشاه چه كسي بوده و چي كار كرده، اينكه كريم‌خان چه كسي بوده و چي كار كرده و خيلي آدم‌هاي ديگه كه آمدند و رفتند و خيلي كارها كردند و خيلي كارها نكردند و اينكه همه آدم‌هايي كه آمدند و رفتند هم كارهاي اشتباه كردند و هم كارهاي درست و برخي بيشتر اشتباه كردند و برخي درست، همه درست و قبول. امروز امروز است. به جاي جنگ و دعوا بر سر آن چيزي كه ديروز اتفاق افتاده و امروز هيچ كمكي به هيچ كس نمي‌كند فايده‌اي ندارد. سركار خانم ياسمين آتشي، دست شما درد نكند از تحقيقاتي كه انجام داده‌ايد و حقايقي كه مطرح كرده‌ايد. بسيار هم عالي. من با اينكه يك زند هستم نه آن‌ها را رد مي‌كنم و نه قبول. چون براي رد و قبول آن‌ها من هم بايد ابتدا تحقيق كنم. به من حق بدهيد كه به صرف ذكر اين مطالب توسط سركار عالي و يا آقاي ارد، قضاوت كنم. هم به من و هم به ديگران. همان‌گونه كه مي‌دانيد، متاسفانه، تاريخ قابليت تحريف بسيار دارد. اي كاش به جاي اين همه جراحي تاريخ و آن هم تاريخي كه بسيار قابل تحريف است، به اين فكر كنيم كه امروز چه بايد كرد. بعيد مي‌دانم كه انسان فرهيخته‌اي چون شما به دنبال تاييد نوشته‌هايش از سوي ديگران در يك وب‌گاه باشد. احمد شاه مسعود، ارد، كريم‌خان، نادر شاه افشار و .... مهم نيستند. فكر مي‌كنم از اساس بدبختي ما آسيايي‌ها همين اسطوره پروري است در حاليكه هر انسان به شرط آزادسازي فكر و انديشه‌اش خود يك اسطوره است. به ساير عزيزان هم كه در زير نوشته آقاي ارد نقل از سركار عالي اعلام نظر كرده‌اند هم پيشنهاد مي‌كنم روح پرمحبت و لطيفشان را با كلمات و جملات خشن آلوده نكنند. چه اهميتي دارد كه من زند هستم يا از نوادگان نادرشاه باشم يا هر كس ديگر. مهم اين است كه الان براي اين جهان هستي كه بدون مرز آفريده شده و ما انسان‌ها به اشتباه آن را مرزبندي كرديم، من چه مي‌توانم انجام دهم. درس گرفتن از گذشته خيلي خوب است ولي ماندن در آن و جنگيدن به خاطر آن هيچ كمكي به فرزندان و نسل‌هاي آينده نمي‌كند.
با احترام فراوان


▌▌●●▪▪ اسوار ساسانی-بختیاری میهن پرست گفت...

باز هم درود.
نخست به آقای محمدرضا درود میفرستم و نمیدانم شاید سخن تند من شوند برداشت شما مبنی بر توهین به اقای ارد بزرگ شده است که اینگونه نیست و اگر اهانتی شده پوزش میخواهم اما من نمیدانم یا من اشتباه میکنم یا شما به اشتباه در مورد تاریخ قضاوت می کنید اما خیلی اتهامات زشتی زده اید و چرا از اینکه کریم خان انگلیسی ها را شکست داد چیزی نگفتید؟؟

و من به هیچ روی قوم گرا نیستم و پیش از این هم گفتم اول یک ایرانی هستم بعد یک لر یا از هر تبار دیگر.
و هر ایرانی از هر تبار به ایرانزمین کمک کرده است برای ما بزرگ.

اما در مورد اقای ارد بزرگ بگویم.من نیز ایشان را دوست دارم اما نمیتوانم این را هم بپذیرم که بگویند کریم خان آنگونه بوده است زیرا من در کتاب تاریخ ایران باستان حسن پیرنیا کارها و خدمات کریم خان را به ایران خوانده ام و در مورد این اتهامات شک دارم.
پاینده ایرانزمین ورجاوند


▌▌●●▪▪ اسوار ساسانی-بختیاری میهن پرست گفت...

من برخی سخنان را اشتباه برداشت کرده بودم،پوزش...
پاینده ایرانزمین ورجاوند


▌▌●●▪▪ اسوار ساسانی-میهن پرست بختیاری گفت...

دوستان گرامی من دشمن ارد بزرگ نیستم و گفتم که ایشان را من نیز دوست دارم.اما خوب باید بیشتر در مورد گفته های ایشان در مورد کریم خان تحقیق کنم.و فکر نکنید هر کس که یک انتقاد کوچک کرد دشمن شماست من هم حق دارم سخنم را بگویم اگر هم از سر تند سخنی اهناتی برداشت شده است من پوزش میخواهم زیرا نمیخواهم کدورتی بیهوده بین من و همه هم میهنانم پیش بیاید که فردا دشمن شاد بشویم.

پاینده ایرانزمین ورجاوند


▌▌●●▪▪ اسوار ساسانی-میهن پرست بختیاری گفت...

و هم میهنان من آدرس وبلاگم را گذاشتم تا سریع قضاوت نکنید که من کیستم و اندیشه ام بر ضد کیست و ...و شما به نشانی وبلاگ من بیایید و مرا راهنمایی کنید.دست شما از راهنمایی هایتان درد نکند و مرا روشن کردید...سپاسگذارم.

به هر روی کریم خان هر چی بوده یا نبوده و ...
همه جای ایران سرای منست و هر کس حتی یک گام در راستای بهبودی و شکوه و بزرگی ایران برداشته است برای همه ما گرامی است.از هر تبار و هر گوشه ایرانزمین اهورایی.

امیدوارم دیگر تاریخ درست را به ما یاد بدهند...
پاینده ایرانزمین ورجاوند


▌▌●●▪▪ اسوار ساسانی-میهن پرست بخیتاری گفت...

و هم میهنان من آدرس وبلاگم را گذاشتم تا سریع قضاوت نکنید که من کیستم و اندیشه ام بر ضد کیست و ...و شما به نشانی وبلاگ من بیایید و مرا راهنمایی کنید.دست شما از راهنمایی هایتان درد نکند و مرا روشن کردید...سپاسگذارم.

به هر روی کریم خان هر چی بوده یا نبوده و ...
همه جای ایران سرای منست و هر کس حتی یک گام در راستای بهبودی و شکوه و بزرگی ایران برداشته است برای همه ما گرامی است.از هر تبار و هر گوشه ایرانزمین اهورایی.

امیدوارم دیگر تاریخ درست را به ما یاد بدهند...

پاینده ایرانزمین ورجاوند


▌▌●●▪▪ زهره بسطامی گفت...

کریمخان زند قبل از شورش از افسران نامدار نادرشاه افشار بود و برای ایران شمشیر زده بود هم او و هم احمدخان ابدالی .
اما پس از مرگ نادر به ناگاه جریان برگشت و و این دو افسر شجاع کشورمان دو بخش مهم از سرزمینمان را به نفع خویش از پیکره کشور جدا ساخته و عملا ایران به سه کشور تقسیم شد .
مضاف بر اینکه کشورهای دیگر هر یک بخشهایی از فرمانروایی بزرگ افشاریه را بلعیدند و بدین گونه ایرانزمین به خاک سیاه نشست و اکنون پس از نزدیک به سه قرن هنوز نتوانسته ایم به دوران شکوه نادرشاه افشار برگردیم .


▌▌●●▪▪ محمد رضا صبوری گفت...

از سرور گرامی (( اسوار ساسانی-بختیاری میهن پرست )) به خاطر آزادگی اش در پذیرفتن برخی اشتباهات سپاسگذارم .
در مورد حسن پیرنیا و برخی اشتباهات هولناکش در عرصه تاریخ باید بعدا به بحث بنشینیم .
دلت شاد هم میهن


▌▌●●▪▪ اسوار ساسانی-میهن پرست بختیاری گفت...

همچنین من نیز از شما سرور گرامی "بزرگوار محمد رضا صبوری " سپاسگذارم که مرا از اشتباهم آگاه کردید.امیدوارم تارنمای من نیز بتواند میزبان خوبی برای هنگامه های گرانبهایتان باشد.


همه هم میهنان در پناه یزدان پاک باشید.

پژمان بختیاری:

اگر ایران به جز ویران سرا نیست
من این ویران سرا را دوست دارم
اگر آلوده دامانید اگر پاک
من ای مردم شما را دوست دارم

پاینده ایرانزمین ورجاوند


▌▌●●▪▪ حبیبه اسلم - کولاب - تاجیکستان گفت...

اینجانب حبیبه اسلم آموزگار در شهر کولاب در روز های گذشته هم در این سایت سخن های کلان پارسی زبانان ارد بزرگ و مردم را مطالعه نمودم که یک تعداد مردم شیرین گفته اند اینجانب هم پاکی وصداقت موصوف را صادقانه تائید وتصدیق میدارم محترم استاد ارد بزرگ شخصیت شناخته شده وطندوست است .
کار ابدالی از ننگ گذشته او کاری کرده که اگر صد حاكم آمريكائي بيآيد، در افغانستان آرامي نخواهد شد چون مردم آنجا بدون ایران به آرامي و قانونيت عادت ندارند، اگر آرامي باشد همه شان مريض ميشوند.
وقتی توهین می خوانم می گویم :
ملتم را بگذارید بخوابند همه مصلحت نیست که بیدارشوند
بااحترام فراوان.


▌▌●●▪▪ ناشناس گفت...

استاد یاسمین آتشی داستانها و مطالب زیباتون رو خوندم خوشحالم بین مورخین سرشناس ایران نام شما هم همیشه هست . باعث افتخار ما بانوان ایرانی هستید .
رویا از گوهر دشت کرج


▌▌●●▪▪ فرهاد مشیری گفت...

کریمخان زند همیشه دارای دو چهره متفاوت بوده

یه زمان یه سرباز دلاور در سپاه نادر شاه
یه زمان یه شورشی بر علیه حاکمیت ایران

---

یه زمان زنده کننده دودمان صفوی
یه زمان برکنار کننده آخرین بقایای صفوی

---

یه زمان همدست دزدان معرف کوههای بلند مرکز ایران
یه زمان قاتل اونها

این شخصیت تضاد زیادی در درون خودش داشته ...


▌▌●●▪▪ امرالله تره کی / لشکرگاه / ولایت هلمند گفت...

پس گوش فرا ده چوچۀ سقو و پنچر مائن.
قو قو قو بچی سقو
مثل سگ داره غو غو
این بچه های سقاو
هستند همه مرده گاو
خواریشان روز میدهد
خودشان نیم نیم شو
سابق داشتند سماوات
حالی گشتند دپلمات
از بیت المال افغان
خریدند اراده جات
مسعودش بُز واری مُرد
فهیم پکولشه بُرد
عبدالله جیبشه زد
قانونی پولشه خورد
قو قو قو بچی سقو
سگ واری نکو غو غو
خوب شد که دُز نیستم
مسعود بُز نیستم
اُرد ایرانی نیستم
مال مردم نخوردم
ازین کُل جز نیستم

یک افغانیکه تنها افغان است و عاشق احمدخان ابدالی پشتون


▌▌●●▪▪ امرالله تره کی / لشکرگاه / ولایت هلمند گفت...

احمد شاه مسعود شیر 5 شیر
روباه کابل
بز شادکل
احمد شاه خائین جاسوس روس قاتل هزاران افغان و دوست اُرُد ایرانی است. او مانند بچه سقاو در صفحات سیاه تاریخ ثبت خواهد شد


▌▌●●▪▪ عبدالستار شلگری گفت...

تره کی سر برخاک بگذار!
احمد شاه مسعود همانند اُرد مرد بزرگی بود واو ازان محدود فرماندهانی چون ابومسلم خراسانی ویعقوب لیث صفار بود که تاریخ ملت بزرگ فارس فقط درموارد خیلی دشوار واستثنائی برای چیره شدن به دشواری ها ونجات این مردم وتاریخ وفرهنگش بقول اقای سیاوش کسرائی چون صدف از سینه خود بیرون میدهد.
دوستی دارم که در اوایل جهاد نوزده ساله بود ومدت شش سال در کنار وزیر فرمان این مرد بزرگ در خطر ناکترین ف عملیات های نظامی برضد اشغالگران شرکت کرده بود وبعدها گمنام در پاکستان وایران بسرمیبرد وزمانی که من ازو می پرسیدم مسعود چطور یک ادم بود واو که یکمقدار شاعر مشرب هم بود میگفت مسعود در عین زمان که یک ادم خیلی جدی وبادسپلین بود وهر دوست ویا دشمن جرئت روبرو شدن با اورا نداشت زیبا ودوست داشتنی هم بود تا جائی که من و افراد دیگر زیر دستش ودیگران هم همینطور وقتی که میشنیدند مسعود از از کوچه وباغی میگزرد ویا از جائی می اید بدون اینکه سر راه او سبز شویم چون هیچکس جرئت مقابل شدن با اورا نداشت سعی می کردیم در جائی که او مارا نبیند بنشینیم تا اورا تماشا کنیم او بطور طبیعی انقدر پرانرزی ومصمم گام برمیداشت وراه میرفت که دیگرانی که یکجا با اوراه میرفتند از دنبالش میدویدند.

احمدخان ابدالی و کریمخان زند قدر ایران پهناور را ندانستند . حالا بالیود هندوستان خانه ما را تسخیر کرده


▌▌●●▪▪ ناشناس گفت...

من همیشه فکر می کردم ارد بزرگ فقط سخنانشان در حوزه اخلاق است امروز سایت شما و این مطلب بخصوص نشان داد که ایشان احساس وظیفه می کند در قبال آنچه بوقوع می پیوندد خواهش می کنم باز هم از اینگونه مطالب و سخنان برایمان بنویسید.
خانم فرحناز آتشی آیا مادر شما جلسات سخنرانی و گردهمایی خاصی دارند تا در آن شرکت کنیم .
زیدی - تهران پارس


▌▌●●▪▪ بیژن کوشکی گفت...

"کریمخان زند" و "احمدخان ابدالی" که پس از دزدی "جواهر کوه نور" از خزانه ایرانزمین اسم خودش را "احمدشاه درانی" گذاشت مایه شرم و بیزاری همه ما ایرانیان هستند


▌▌●●▪▪ سردار محصل پوهنتون کابل گفت...

ابتدا سلام عرض میدارم خدمت تمام وطنداران عزیز، وخسته نباشید.
مردم ما زاتن پاک و کشاورز پیشه هستند برای همین احمدخان ابدالی دزد (احمدشاه درانی سارق)بابای ملت زجر کشیده افغانستان نیست .
به خاموشي ما منگر
که ما خود معدن رازيم
فلک بشکست بال ما
وگرنه اهل پروازيم


▌▌●●▪▪ جلایر از اهواز (دانشگاه شهید چمران) گفت...

**ایران بهشت ماست ، ایران تنها بهانه بودن است . ارد بزرگ**

بلندای روان اندیشمند یگانه کشورمان ارد بزرگ هر روز بلندتر و افزون تر باد که ایرانیان میهن خواه را دلگرمی و امید می بخشد .


▌▌●●▪▪ سرفراز شیرزوی - ولایت قندهار گفت...

دوعا وسلام برای سایت یاسمین آتشی از توستی سایت شما یگ ادا مردم حققت را بایان مکند من خودم پشتون هستم و حق نام خدا است احمدشاه درانی اعتبار خود را از دست داده هر همرای هم برای واطن خود کرد اشتباه بود شمایان میبند که مردم جه ها نوشته مکند همش بخاتیر احمدشاه درانی یا همان ابدالی نابکار است پشتون بدنام مشود


▌▌●●▪▪ رز مهدوی گفت...

سلام من یه دانش آموز سال اول دبیرستان هستم همیشه معلم های ما در طول تحصیل از کریمخان زند تعریف کردن اما الان می بینم همشون بهمون دروغ گفتن در مورد نادرشاه هم چه چیزها که نمی گفتن الان می فهمم همش بد و بیراه به فرمانروای بزرگ ایران بوده ، آخه چرا این همه دروغ ، چرا معلم های ما دروغ می گفتن ؟ اگه یه روز هر کدومشون رو ببینم بهشون می گم تاریخ رو برعکس به ما نشون دادید . من همیشه سخنان ارد بزرگ رو برای دوستام اس ام اس می کنم و دوست دارم مصاحبه شون رو در تلویزیون ببینم اما اونجا هم که ... بگذریم ما باید کار خودمون رو بکنیم اونکاری که فکر می کنیم درسته رو انجام می دیم و فرحناز جان ممنون از زحماتی که برا ما می کشی .


▌▌●●▪▪ صالح علی رگیستانی گفت...

ای کاش در افغانستان یک متفکر 1 فیصد غیرت جناب ارد بزرگ همراز امرصاحب را میداشت .


▌▌●●▪▪ فوزيه باركزي گفت...

سلام
امید سخن ارد بزرگ یار مسعود بزرگ سالار شهیدان اسلام، نتیجۀ سحر آمیز داشه باشد در غیر آن دیگ همان است و کاسه همان پس آش هم همان آش خواهد بود که درین 3 قرن ملت افغانستان از ستم احمدشاه درانی زهر جان کرده هست .


▌▌●●▪▪ ناشناس گفت...

شناخت من نسبت به تاریخ زیاد نیست اما وقتی مطلب دانشمند کشورمان را خواندم و مطالب کاربران کشورمان و همزبانان افغانستانیمان ، متوجه شدم ارد بزرگ با یک شناخت دقیق نوک شمشیر کلامش را بر جایی فرود آورده که ضعف و انحطاط ایران شروع می شود .حقیقت آن است که نادرشاه افشار آخرین فرمانروایی بود که ایران را به سرحدات سلجوقیان ایران و همچنین دودمانهای پیش از ورود اعراب به ایران نزدیک کرد و پس از او با خیانت کریمخان زند موسس سلسله زندیه و احمدخان ابدالی (احمدشاه درانی) کشورما دیگر هیچگاه به دوران شکوه گذشته باز نگشت .
حالا با تقدس زدایی از این دو چهره فریبکار می توانیم ملل ناآگاه را آگاه کنیم که بطن دوری و گسست ما از کجا بوده است . و این می تواند اولین منزل برای نزدیکی های هر چه بیشتر ما بین ما باشد .
رضوانی از انارک


▌▌●●▪▪ ولایت كاپیسا (عبدالحق قرقین) گفت...

تا حكمتيار و ملا عمر است در ميدان×××حرف نزن از امن و صلح در ملك افغان

قتل و غارت مى كنند چرا فرزندان درانی در شهر ما ؟×××جهل و ظلم است راه او و كيش آن

پاینده وسربلند باد روح احمدشاه مسعود و دوست ایرانی او ارد بزرگ
وعليكم السلام





پایان نظرخواهی عمومی برای این مطلب از این پس نظرات در مورد این مطلب بر روی سایت نمی آید .
با تشکر

فرحناز آتشی
مدیر سایت

۱۰۳ نظر:

  1. دکتر محمدی۲۷.۶.۸۹

    سلام خانم فرحناز آتشی
    سلام ما را به استاد آتشی برسانید
    یک عمر به اشتباه از کریم خان زند تعریف کردم و هزار جا از او تمجید ، برای این رفتار واقعا شرمگینم . صدا و سیمای ما هم بی عذر و تقصیر نبوده که از کریم خان تعریفهای آنچنانی کرده و می کنه !!!!!!! خواهش می کنم بیشتر از اندیشه های ارد بزرگ در مورد تاریخ بنویسید .

    پاسخحذف
  2. ناشناس۲۷.۶.۸۹

    به عنوان یه شیرازی با ارد بزرگ موافقم
    سمبول شهر ما شیرازیا کریم خان نیست نماد شیراز حافظ و سعدی و تخت جمشید و پاسارگاد هست . اینو گفتم تا بدونید که شیراز نیازی به امثال کریم خان نداریم

    پاسخحذف
  3. مریم از تهران۲۷.۶.۸۹

    واقعا اگر ما تو مملکتمون یک روشنفکر میهن پرست داشته باشیم که شجاعانه نظراتش رو بگه اون یه نفر همین ارد بزرگه
    عمرش دراز باد

    پاسخحذف
  4. امرالله تره کی۲۷.۶.۸۹

    سلام به وطنداران افغانستان .
    شرم باد به کسی که ارد ، دوست احمد شاه پنجشیری این غلام بچه ایرانی را وطنپرست و انسان صادق خطاب کرده است. من فکر میکنم در ارد بزرگ و احمدشاه مسعود یک قطره از شرف و وجدان وجود نداشته باشد . احمدشاه ابدالی بزرگ است نه دارو دسته اُرد و مسعود خائین، بهلول خائین و جنایتکاران حرفه ای فهیم، قانونی و جرئت وووووو
    من از همه بیشتر به احمد خان اَبدالی که افتخار کشور ما است احترام دارم او پشتون بود و افتخار همه ما زیرا او نه تنها که در پهلوانی به ما نام نیک داد بلکه در دفاع از وطنش و مبارزه علیه جنایتکاران نیز نام ماندگار به خود کمایی کرد.
    ارد بزرگ باور کن دوستان احمد شاه مسعود ، وطنداران بی عار ما باور کنین که اگر نادرشاه و فرزندانش باقی بودند، محال بود که در افغانستان یک شفاخانه بسازند یا به راحتی افغان و افغانی خوش شوند!
    هزار ارد بزرگ نمی توانند افغانستان را بی بابا کنند نوکران ایران ربانی و قانونی خائین هستند این اشخاص وطن فروش ترین آدمهای افغانستان هستند اول این که یک داکتر بی دیپلوم هم ندارند دوم عبدالله عبدالله، وطن فروش ترین وخائین ترین جنگسالار ونوکر مسعود خائین آدم کش جنگسالار و فهیم بیسواد است از آمریکائی ها ده ملیون دالر گرفت وطن را فروخت .

    پاسخحذف
  5. کورش تهرانی۲۷.۶.۸۹

    آقای تره کی دهانت را بشور
    کسی که به ارد بزرگ و شهید احمدشاه مسعود توهین می کند معلوم است که دارای چه شخصیت منحرفی است .
    در ضمن یک دزد مثل احمد ابدالی نمی تواند عنوان پدر بگیرد آن بدبخت از خزانه ایران کوه نور را دزدید و در نهایت آن گنجینه با ارزش ایران که هدیه سلطان گورکانی به نادرشاه افشار بود الان در اختیار انگلستان و موزه جواهرات سلطنتی بریتانیاست .
    در صورتی که صاحب آن جواهر مردم ایران بزرگ هستند و انشالله دوباره آن را پس خواهند گرفت و در کنار دریای نور خواهند گذاشت .

    پاسخحذف
  6. ناشناس۲۷.۶.۸۹

    سلام

    يه عده آدم احمق در ملاير پيدا شده‌اند كه سنگ اين مردك كريم خان را به سينه مي‌زنند و نام وكيل ... بر خودشان نهاده‌اند و افتخار مي كنند كه اين حرم زاده زاده ملاير است وم سرزمين زند و از اين اراجيف
    علت در ج تجاوز جنسي به لطفعليخان زند نيز براي همين بود تا كمي روي اينان را كم بكنيم.
    الان كه فهميديم كريم خان خائن هم بوده كه ديگر پدرشان را در مي آوريم كه از زندي بودن خود شرمسار شوند.

    پاسخحذف
  7. ناشناس۲۷.۶.۸۹

    جناب امرالله تره كي

    سخني گفتي و مرا به تعجب واداشتي
    گفتي كه اگر فلان و بهمان بودند هرگز نمي گذاشتند در افغانستان يك بيمارستان يا شفاخانه بسازند!!!!

    الان شما چه داريد جز اين است از روزي كه دست ناپاكان پيكره افغان را از ايران جدا نمود مردمان افغان حتي يك روز خوش نديده اند.
    جز اين است كه مملكت افغان پر از جنگ و خونريزيست! جدا شما جز نكبت و خواري چه داريد كه ما نمي بينيم؟
    باز گلي به جمال آخوندها كه هر روز مي گويند دعا كنيد افغانستان از شر اين همه بلا نجات يابد... ما كه جز دعا كاري از دستمان بر نمي آيد و هر روزم لعنت مي‌كنيم كساني را كه افغانستان را از ايران جدا نمودند تا اين جگر گوشه‌هاي وطن عزيزمان ايران حتي يك روز خوش نبينند. خدا لعنتشان كند! آمين

    پاسخحذف
  8. ناشناس۲۷.۶.۸۹

    بلی با تآیید گفته های چناب محترم *ارد بزرگ* صاحب میخواهم افزود نمایم که به نسل نو حماسه های نیاکان ما را از چوکات افسانه ها خارج نموده به آینده روشن با چشمان پرمهر وحدت وصمیمیت نگریست.
    رکیک ترین الفاظ هموطنم امرالله تره کی را نسبت به بزرگان احمدشاه مسعود و ارد بزرگ را از سر پلیدی و پرمدعا و از اجانب میدانم.
    تلخ است عطای خلق هرچند دوا باشد
    حاجت زکی میخواهی جایکه خدا باشد
    زنده باد ملت بزرگ ایران و بخصوص بخش زجر کشیده آن افغانستان
    مسعود دلیرو خستگی ناپزیر روحت شاد حالا که سخت به تو نیاز داریم نیستی در کنار ما هرچند ارد بزرگ در ایران سخن تو را در نغمه دارد.
    وقتیکه مسعود دلیرانه آخرین سنگرها را در مقابل لشکر سیاه آی اس آی پاکستان نگاه داشته بود و جان خود را نیز در این راه فدا کرد. کجا بودند امرالله تره کی؟ رشید دوستم؟ کرزی خان؟ و دیگر کسانیکه حالا داد و فریادشان گوش دنیا را کر کرده است؟
    هموطنت
    میر اسلم از ولایت سرپل

    پاسخحذف
  9. سید محمد حیدری۲۷.۶.۸۹

    صدا و سیما بجای ساختن سریال كريمخان زند که مجموعة 9 قسمتي و فوق العاده ضعیف بود باید سریال نادرشاه افشار را می ساخت تا مردم به ایرانی بودن خود ببالند و جوانان احساس سرافکندگی در مقابل غرب نکنند و اگر سریال نادرشاه افشار ساخته می شد چهره واقعی کریم خان زند و احمدخان ابدالی خائن بر ملا می گشت کسانی که بلافاصله پس از مرگ نادر پادشاه ایران زمین ، کشورشان را تجزیه نمود و اسم وکیل الرعایا و پادشاه بر خود گذاشتند .

    پاسخحذف
  10. ناشناس۲۷.۶.۸۹

    امرالله تره کی از خداوند متعال برای خودت و امثالت شفای عاجل خواهانیم که هر چه زودتر از ین حالت بیماری روانی که نصیب شما شده که عقل و بینائی بصر خود را از دست داده اید. دوباره به عقل سلیم و بدن سالم برگردید.
    گلالی از کابل

    پاسخحذف
  11. شهیده مولایی۲۷.۶.۸۹

    خداوند منان را شاکریم که دانشمندی همانند ارد بزرگ به کشورمان داده تا حقیقت را از پشت ابرهای سیاه بیرون کشیده و راهنمایمان باشد . از مسئولین تلویزیون می خواهم در مورد این دو خائن فیلم مستندی تهیه نمایند تا جبران سریال های اشتباه گذشته باشد

    پاسخحذف
  12. امرالله تره کی / لشکرگاه / ولایت هلمند۲۷.۶.۸۹

    دولت مردان پشتون طی 260 سال کار و خدمت کردند و کرزی هم جز آنهاست و کار می کند. متاسفانه در طول تاریخ کسانی مثل احمدشاه مسعود تاجیک و دوستان ایرانی اش همانند ارد بزرگ که بیکفایت بوده اند و استقلال فکری و نه استقلال سیاسی ونه کیفیت کاری نداشته اند ! افغانستان را خراب کردند جاپان به کجا رسید افغانستان به کجا روان است وبه کجا رسیده است .

    پاسخحذف
  13. ناشناس۲۷.۶.۸۹

    برادران عزیز فارسی زبانان محترم .
    لطفا این اسم اوغانستان را در نوشته های تان استعمال نکنید و بجای آن خراسان بنویسید.
    چون با گزاشتن همین نام بالای کشور عزیز مان الی اکنون کشور به طرف بدبختی و بیچارگی روان است و تا زمانی که اسم کشور اوغانستان باشد ما روی خوشبختی و ارامی را نخواهیم دید .
    کاش تدبیر احمدشاه مسعود و همکار ایرانی او ارد بزرگ کارساز می گشت و از نام اوغانستان خلاص می شدیم
    اوغانستان یعنی کشور وابسطه.
    اوغانستان یعنی کشور همیشه جنگ(بی ثباط).
    اوغانستان یعنی کشور یا منطقه یا منبعه فساد و دهشت .
    اوغانستان یعنی کشور بدون مرض.
    اوغانستان یعنی دیگ بی سرپوش.
    اوغانستان یعنی کشور ی در قرون وسطی .با قانون جنگل .
    و هزارها و ملیون ها بدبختی دیگر ......
    خداداد لغمانی از جرمنی

    پاسخحذف
  14. مریم خلجی۲۷.۶.۸۹

    با خواندن نظرات بالا و متن سخنان اندیشمند کشورمان ارد بزرگ فهمیدم ریشه دردهای بخش شرقی ایران که حالا افغانستان نامیده می شود از کجاست خدا پدر آغا محمدخان قاجار را بیامرزد که زندیه ، و دیگر بخش های تکه پاره کشور را یکی کرد و در غیر اینصورت ایران امروز از همین هم که هست کوچکتر یود .

    پاسخحذف
  15. ناشناس۲۷.۶.۸۹

    من یک لر هستم با این که کریم خان هم لر بود اما با ارد بزرگ کاملا موافقم .
    زندیه یک سلسله نبود شورشیانی بودند که هم را تکه پاره می کردند طول عمر شورش همه آنها 46 سال شد به زندگی این شورشیان نگاهی بکنید :


    * کریم خان زند؛۱۱۷۹-۱۱۹۳ (قمری)
    o زکی خان زند؛ برادر کریم خان بود که حدود صدروز حکومت کردونهایتا به تحریک علی مرادخان؛ خواهرزاده اش به قتل رسید.
    * ابوالفتح خان زند؛ ۱۱۹۳-۱۱۹۳؛ او فرمانروایی هفتاد روزه‌ای را پس از مرگ پدرش کریم خان داشت.
    * صادق خان زند؛۱۱۹۳-۱۱۹۶؛ وی در کرمان فرمانروایی به راه انداخته بود و دعوی پادشاهی داشت. با ترور زکی خان خود را به شیراز رساند و فرمانروایی را به دست گرفت. ولی از علیمرادخان شکست خورد و به قتل رسیدوبه روایتی خودکشی کرد.

    تفنگ یکی از خانات زند در دوره ابولفتح خان

    * علیمرادخان زند؛ ۱۱۹۶-۱۲۰۱؛ وی خواهرزأ ه زکی خان بود. او در آغاز بر اصفهان فرمان می‌راند و توانست بسیاری از رقیبان را کنار بزند و بر پایتخت شیراز دست یابد.
    * جعفرخان زند؛ ۱۲۰۱-۱۲۰۳؛ پسر صادق خان بودکه بهدازمرگ علی مراد خان به تخت نشست.عده ای ازمخالفانش از جمله صیدمراد خان زند؛عم زاده علی مرادخان؛شبانه برسرش ریختندواوراکشتند وسرش راازدیوار ارگ شیراز به زیر انداختند.
    * صیدمرادخان زند؛ او از بزرگان زند بود که پس از ترور جعفرخان هفتاد روز در شیراز فرمان راند.
    * لطفعلی‌خان زند؛ ۱۲۰۳-۱۲۰۹؛ پسر جعفر خان و واپسین شاه زند. او صیدمرادخان زند را نابود کرد دایره حکومت او کرمان ،خوار طبس و شیراز بود که در نهایت بدست آغا محمدخان قاجار در کرمان از پای درآمد .

    یک مشت وحشی به نام زندیه که هم را پاره پاره کردند و یک پنجم ایران امروز هم نبودند . مثل خانم خلجی معتقدم که خدا را شکر که شرشان از سر ایران کم شد .

    پاسخحذف
  16. ناشناس۲۷.۶.۸۹

    جناب امرالله تره کی از شهر لشکرگاه
    بری پشتون مکتب چه به درد میخوره یگان گوسفند یا شتر برای شان داده شود تا مانند پدران شان در صحرا زندگی نمایند شما چه نیاز به شفاخانه دارید همه جا مین و بمب مثل خشخاش کاشته اید شما مرگ مردم را می خواهید جاپان شدن پیشکش .
    در هلمند و قندهار ناجوانمردانه مرکز علم و دانش را منفجر می کنید برای دختران درس خواندن را ممنوع کرده اید بلی این است انسانیت و بشریت شما . چطور از کرزی دفاع می کنید جناب کرزی شاید بفرماید مداخلات خارجی زیاد است ، فشارهای متحدین جهانی افغانستان نمی ماند ، وضعیت اقتصادی خراب است و...
    من می گویم : پالسی حضرتعالی مدیریت حضرتعالی دلیل همه ی نا بسامانیها است.
    با ارد بزرگ که حرف حق می زند موافقم نه بخاطرآن که همراز احمد شاه مسعود فقید بوده است فقط به خاطر درستی و آزادگی این مرد .
    هرچه بگندد نمکش میکنند.... واه به حال که بگندد نمک
    حامد کرزی و تیم قبیله گرای وی همیشه باعث سرافگندگی مردم افغانستان در سطح جهان شده است. صدور دهشت و وحشت، صدور چرس و تریاک و در حین زمان فساد اداری گسترده که افغانستان را به دومین کشور مفسد دنیا مبدل کرده است. چه افتخار بزرگی!!!
    کرزی هم شریک دزد است و هم رفیق قافله. از یکطرف بخاطر خوشنودی باداران خارجی اش ادارات نام نهاد مبارزه با فساد را ایجاد میکند و از طرف دیگر زمان که مجرم بالفعل دستگیر میشود مستقیماً جهت آزادی آن مد اخله میکند. نهایت شرم آور است.
    تاسف بحال کشور و مردم زجرکشیدۀ افغان

    الهام بلخی از نیویارک

    پاسخحذف
  17. به عنوان یک ملایری و همشهری کریمخان همواره به ایشان افتخار کرده و خواهم کرد و ایران هم به وی افتخار می کند.
    و اما شما که بدون سند و مدرک به کریم خان زند تهمت می زنید.با کدام سند و مدرک.حرفی علمی و منطقی است که به استناد مدارک معتبر و تاریخی بیان شود نه از روی ذهینیات بچگانه شما.
    خواهشا از تحریف تاریخ دست بردارید

    پاسخحذف
  18. مارال از ارومیه۲۸.۶.۸۹

    کریم خان زند یک حقه باز و دغل کار بود
    او یکی از افسران نادرشاه بود
    پس از قتل نادرشاه او بجای کمک به حکومت مرکزی برای حفظ یک پارچگی کشور با دو دزد باج بگیر به به نامهای ابوالفتح خان و علیمردان خان همدست شد و برای عوام فریبی کسی را که از سوی مادری از خاندان صفوی می‌دانستند، به نام ابوتراب میرزا را شاه تازه معرفی کردند همانطور که می دانیم دزدان در هنگام تقسیم غنائم همدیگر را می کشند و اینطور شد که علیمردان خان، ابوالفتح‌خان را کشت و در نهایت علیمردان خان را هم کریم‌خان زند به قتل رسانید و پس از آن با یک عنوان عوام فریب یعنی وکیل الرعایا بازیچه صفوی خود را هم به گوشه ایی پرت نمود .
    اینها همه اش با سند و مدرک در همه جا هست اما یک عده مثل همین هموطن ملایری پیام بالا به خاطر همشهری بودن با این خائن به میهن و دزد از او دفاع می کنند .
    کریم خان زند و احمد ابدالی مایه ننگ ایران هستند و خواهند بود

    پاسخحذف
  19. ناشناس۲۸.۶.۸۹

    من بسیار تعسف بارم که مردم ما تا هالا این قدر عقب مانده
    که شخص مثل احمد شاه مسعود را به رهبری خود قبول دارد.
    من مخالف با اقوام نیستم بلکی مخالف شخصیت های خائینم. از مردم خود تقاضی میکنم که خواهان محاکمه اشخاص مثل ربانی ، عبدالله عبدالله ، یونوس قانونی و غیره و غیره باشد نه خواهان رهبر بودن ایها، آزموده را آزمودن خطا است.
    زنده باد احمدشاه ابدالی پشتون ، پادشاه افغانستان غیر ایرانی .
    همه ما پشتونها بمیریم ایرانی نمی شویم تاجیک ها مزدوران ایرانند ارد بزرگ ها بدانند ما فرزندان ابدالی و پشتون هستیم . حیف که دریای نور را هم به چنگ نیاوردیم حیف که فقط کوه نور به قامت ما برازنده شد.
    وطنیار از غزنی، پایتخت فرهنگی آینده جهان اسلام

    پاسخحذف
  20. ناشناس۲۸.۶.۸۹

    آقا یا خانم وطنیار از غزنی
    جواهر کوه نور هم برآزنده شما نشد و در نهایت آن را به روسای انگلیسیتان رسید اگر دریای نور را هم مزدوری مثل ابدالی دزدیده بود الان آن هم در بریتانیا بود .
    نمی دانم با چه رویی از یک دزد حمایت می کنی .
    این قدر هم پشتون پشتون نکن . افغانستان را تنها پشتونها تشکیل نمی دهند دوره جهالت مردم گذشت با تفنگ پاکستان و کشورهای عربی هم نتوانستید غرور ملت افغانستان در شمال را بشکنید و امروز یا آوره کوه و دشتید و یا خانه نشین ...

    پاسخحذف
  21. خالد ازغور۲۸.۶.۸۹

    سلام خدمت همه بننده گان اين وئب سايت و از دست اندر كاران اين سايت معلوماتي جهان سباس و قابل تقدير است كه جوانهاي عزيز كشور ما با زحمات فراوان كه ميكشد و براي كشورهای ایران و افغانستان ما و به فرد فرد جامععه ما افتخار بزرگي راميبخشد تشكر ميكنئم از خانم آتشی عزيزكه نام دوستی و یکدلی كشورهامانرا به گوش جهانيان رساند و لياقت وشايستگي خود را به جهانيان نشان داد... تشكر

    پاسخحذف
  22. ناشناس۲۹.۶.۸۹

    امرالله تره کی
    خائن انگلیسی و جیره و مواجب بگیر انگلیسی ..... بی ترزش تر ار اون هستی که اسم شهید راه اسلام و وطن پرستی احمد شاه مسعود رو به زبان بیاری .... شما جماعت عرب زده اون هم از نوع وهابیت مزدور انگلیسی هستین که چنین جاهلانه در حال جفتگ زدن هستید.. ای نادان کم خرد نمیدانستی که کمتر از 100 سال هست که افغانستان را از ایران جدا کردند.... ننگ بر تو باد

    پاسخحذف
  23. ناشناس۲۹.۶.۸۹

    ننگ بر کریم خان زند
    الان که فکرش رو می کنم که اگر قرار باشه پس از مرگ یک رهبر کشور به چند تکه تقسیم بشه با خودم می گم آن فردی که ایران را تجزیه کنه یک ایرانی نیست او یک خارجی است که اسم ایرانی بر خودش گذاشته

    کریم خان زند و احمدخان ابدالی ایران را تکه تکه کردند ننگ بر آنها
    که ایران را که در دوره افشاریه به قول ارد بزرگ به بزرگترین حد خود پس از هخامنشیان ، اشکانیان ، ساسانیان و سلجوقیان رسیده بود را قطعه قطعه کردند . اگر آنها نبودند ایران الان یکی از سه کشور بزرگ و پهناور جهان بود .

    ننگ بر کریم خان زند
    ننگ بر احمدخان ابدالی

    داریوش اصفهانیان از امارات متحده عربی

    پاسخحذف
  24. امرالله تره کی / لشکرگاه / ولایت هلمند۲۹.۶.۸۹

    ماها نباید فریب ارد و تفاله های باز مانده از احمدشاه مسعود شیطان را بخوریم. ارد شیطان بزرگ است که هزار های ماها در جیب اش جای دارد . ارد از کاسه فردوسی ملعون آب خورده . امروز خود ارد در علم شیطنت پروفیسوری را بدست دارد که فردوسی شیطان صفت را هم نوکر نمیگیرد. بازهم تاکید میدارم که ارد و اوباش نیروهای شمال افغانستان را محرم ندانید . ارد و تاجیکان و پارسی گو هیچگاه در صداقت و راستگاری تربیه نشده اند .
    زنده و پاینده پشتون سرور و بابای افغانستان
    و شادان روح احمدشاه ابدالی

    پاسخحذف
  25. مادری رانده شده از زادگاهش قندهار۲۹.۶.۸۹

    جناب امرالله تره کی
    مگر شما دین و ایمان ندارید ؟
    اگر ما در ایران یکپارچه بودیم که اینچنین مورد حمله آمریکا و پاکستان بی شرم نبودیم این عکس ها را ببینید و خجالت بکشید :

    http://www.pamirpress.com/pics2/200905141215221407.jpg

    http://www.pamirpress.com/pics2/200905141215222395.jpg

    http://www.pamirpress.com/pics2/200905141215232962.jpg

    http://www.pamirpress.com/pics2/200905141215232954.jpg

    http://www.pamirpress.com/pics2/200905141215244554.jpg

    http://www.pamirpress.com/pics2/200905141215244559.jpg

    http://www.pamirpress.com/pics2/200905141215241041.jpg

    http://www.pamirpress.com/pics2/200905141215242879.jpg

    http://www.pamirpress.com/pics2/200905141215244661.jpg

    http://www.pamirpress.com/pics2/200905141214052600.jpg

    http://www.pamirpress.com/pics2/200905141214031181.jpg

    http://www.pamirpress.com/pics2/200905141214011851.jpg

    http://www.pamirpress.com/pics2/200905141214022291.jpg

    http://www.pamirpress.com/pics2/200905141214024877.jpg

    http://www.pamirpress.com/pics2/200905141214022386.jpg

    http://www.pamirpress.com/pics2/200905141214033757.jpg

    http://www.pamirpress.com/pics2/200905141214023405.jpg

    http://www.pamirpress.com/pics2/200905141214053020.jpg




    طفلكم گريه نكن
    گريه ات صدا ندارد
    يا رنج مادرت كنون دوا ندارد
    طفلكم مردان كشورت مرده اند
    و اينك ....امردان به حكومت رسيده اند
    گريه درد ما را دوا نمي كند
    هر لحظه كه از درد به خود لرزيدي
    فرياد كن به درگاه خداوندي
    تا آه تو مگر نرم كند دل خدارا
    زن و مادري كه از ايران برايت گريه كرد و ضجه زد

    پاسخحذف
  26. زهرا ادب۲۹.۶.۸۹

    جایی که ارد بزرگ نسبت به آن هشدار می دهد را باید جدی گرفت الان دو روزه دارم در مورد سخنان ارد بزرگ در مورد کریم خان زند و احمد خان ابدالی تحقیق می کنم و می بینم او حق داشته و درست می گوید . نمی دانم چرا افغانیهای پشتون وقتی می خواهند نظر ارد بزرگ را رد کنند به احمدشاه مسعود و تاجیک ها فحش می دهند .
    این نشان دهنده ضعف آنها در مقابل سخنان ارد بزرگ است .

    پاسخحذف
  27. ناشناس۲۹.۶.۸۹

    با عرض سلام
    خانم ادب
    همه سالار تفنگسالاران، قاچاقچیان، تروریستان، کفر پیشه گان، ظالمان، اختطاف گران، دزدان و خدا ناترسان فاشیزم اوغان ها ( پشتون ها ) هستند که چشم دید امر صاحب "احمدشاه مسعود" و همراز و یاور او "ارد بزرگ" ایرانی را ندارند .

    رشید از کابل

    پاسخحذف
  28. رضا شریعتی۲۹.۶.۸۹

    متاسفانه بخش های مهمی از تاریخ ما را واژگون نشان داده اند یکی از آنها هم همین مردک شرور (کریم زند) است . باید به داشتن متفکری مثل ارد بزرگ ببالیم که بدون ترس از یه عده جاهلی که در شهر های کوچک سنگ زندیه را به سینه می زنند و هر روز برایش مجسمه تازه ایی می سازند حقایق را بیان می دارد .

    پاسخحذف
  29. ناشناس۲۹.۶.۸۹

    ارد بزرگ ننگت باد که به وکیل الرعایا توهین می کنی ایران چه ارزشی دارد وقتی مردم راحت نباشند. درست است که افشاریه خیلی بزرگ بود اما وقتی سه قسمت شد مردم راحت زندگی می کردند افغانستان افشاریه و زندیه
    خیلی بهتر از افشاریه تنها بودند .
    ایران کوچکتر باشد مردم راحت ترند پس زنده باد کریم خان زند که عنوان زشت پادشاه نداشت و وکیل الرعایا بود .

    روزبهانی

    پاسخحذف
  30. وجیهه عثمان بابری۲۹.۶.۸۹

    نخست از همه سلام بنده را پزیرا شوید:
    بنده هنوز از مکتب فارغ نشدم میخواهم بفهمم که چرا تاریخ ما با احمدخان ابدالی بدنام به اینجا کشیده شد اگر پاسخ برایم اینجا بفرستید خرسند خوام شد تشکر از لطف شما

    پاسخحذف
  31. خیرآبادی۳۰.۶.۸۹

    سخنان ارد بزرگ نمایشگر روح بلند و شخصیت والای ایشون است که بدون ترس از چند آدم مریض مثل شما حرف هایش را می زند او برای همه ما محترم و عزیز است . آقا و یا خانم روزبهانی ننگ بر دشمنان ایران و تجزیه طلبان باد ننگ بر کسانی که ایران را ضعیف می خوان و ننگ بر دشمنان این آب و خاک .

    پاسخحذف
  32. I Love Great Orod

    پاسخحذف
  33. I Love Yasamin Atashi

    پاسخحذف
  34. چه زیبا بر خود نام بزرگ نهاده اند و در مورد تاریخ به دلخواه قضاوت می کنند و هیچ سندی فگر نمیکنم برای گواه این سخنان یاوه شان داشته باشد که شاهنامه را کسی سوزانده باشد چه بسا که برادر کریم خان خود به شاهنامه می بالیده است و خود را از نژاد پهلوانان شاهتامه می خوانده است و لر ها بزرگترین شاهنامه خوانان و شاهنامه دوستان هستند نمونه اش مادربزرگ بی سواد خود بنده که شاهنامه را از بر بود و این گواه پیوستگی لر و شاهنامه است.درست است نادر بسیار بزرگ بود و شکوهمند اما بعدی های افشاریه ایران را نابود کردند نه کریم خان که انگلیس ها و اعراب که دشمنان ایران بودند را نابود ساخت و تا سالها آرامش را برای مردم به ارمغان آورد.و آرامش برای مردم ایران بهتر هدیه او بوده است که سالها مردم ایران چشم انتظارش بودند.

    پس اینگونه نا آگاهانه و به دلخواه خودتان در مورد کریم خان زند قضاوت نکنید که فردا اندیشه های دیگرتان نیز به پای این برداشت نابخردانه تان سوخته نشود و همه سخنانتان یاوه برداشت نشود.

    کریم خان یک ایرانپرست بزرگ بوده است و افشاریه نیز پس از نادر یک جو به درد ایران نخوردند.و شرم بر شما که یادتان نیست لطفعلی خان زند نوه کریم خان برای آنکه ایران به دست ترک های قاجار نیافتد تا پای جان ایستادگی کرد و یک تنه جان را فدا نمود و دو دستش را بلند کرد و فریاد زد ببندید که دستان ایران بسته اید.


    من خود لر بختیاری هستم اما قوم گرا نیستم ولی و به این اعتقاد دارم که تنها لر ها بودند که پس از اسلام برای ایران حکومت آرامش آوردند.و این را همه میدانند که لر ها ایرانپرست ترین ایرانیانند چرا که تمام وجودشان آمیخته به این خاک است از هزاران سال پیش.

    پس خائن اون اقای ارد هستند که خود از ته مانده های ترکان سلجوقی است و برای همین هم تنها و تنها به نادر شیفتگی بسیار دارد.اما من نخست به عنوان یک ایرانی و بعد یک لر بختیاری همه کسانی که در تاریخ به ایران کمک کرده اند دوست دارم از هر گوشه و کنار این سرزمین اهورایی.چرا که همه جای ایران سرای منست.


    پاینده ایرانزمین ورجاوند

    پاسخحذف
  35. محمد رضا صبوری۳۰.۶.۸۹

    اشتباهات شما آقای داود!

    1- بخاطر اهانت به ارد بزرگ (که محبوب همه ملی گرایان و ناسیونالیست های وطن پرست ایران ، افغانستان و تاجیکستان است)

    2- در متن گفته های ارد بزرگ دقت نکردید ( در مورد آتش زدن هزاران شاهنامه به دست احمدخان ابدالی و دارو دسته اش !) و این حرف ارد بزرگ را به کریم خان نسبت دادید!
    ارد بزرگ می گوید : ((شگفت انگیز است که به نابود کنندگان میهن همانند کریم خان عنوان دروغین "نیکوکارترین پادشاه ایران بعد از اسلام را می دهند" ! و به درانی عنوان شاه ! همان کسی که هزاران شاهنامه را سوزاند و موجب شد فرزندان ایران پس از چند صد سال هنوز در افغانستان بسوزند خانه و کاشانه شان خراب شود .))

    3- دفاع عشیره ایی شما از یک تجزیه طلب مانند کریمخان زند تعجب آور است .

    4- کریم خان زند بلافاصله پس از کشته شدن پادشاه بزرگ تاریخ ایران نادر شاه افشار با همدستی دو دزد باج گیر بخشی از ایران را تجزیه نمود پس حرف شما در این که فرزندان نادر بی کفایت بودن اشتباست . خائنین پیش از ادامه سلسله افشاریه کار را یک سره کردند و کرمان و شیراز و اصفهان را از ایران جدا ساختند .

    5- اگر آغا محمدخان قاجار نیامده بود بخاطر خیانت کریمخان زند ایران امروز یک پنجم حال حاضر هم نبود !

    عملکرد اشتباه زندیه قابل دفاع نیست
    شما هم بهتر است از مردم ایران پوزش بخواهید .

    پاسخحذف
  36. مهرداد اشکانی۳۰.۶.۸۹

    پسر جان خوبی ؟!!!

    اینها چیست :

    """به این اعتقاد دارم که تنها لر ها بودند که پس از اسلام برای ایران حکومت آرامش آوردند"""

    """خائن اون اقای ارد هستند که خود از ته مانده های ترکان سلجوقی است و برای همین هم تنها و تنها به نادر شیفتگی بسیار دارد."""

    """به عنوان یک ایرانی و بعد یک لر بختیاری همه کسانی که در تاریخ به ایران کمک کرده اند دوست دارم"""

    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    آبروی میهن پرستان را بردی

    در بزرگداشت از لرها سخنی گفتی که هر هم میهن لری بشنود از شگفتی دهانش باز می ماند !

    به ارد بزرگ میهن پرست ترین ایرانی ناسزا گفتی ! که هر میهن پرستی این حرف را بخواند به ریشت خواهد خندید ..

    ناسزا به بزرگترین اندیشمند پارسی زبان گویای ادب و منش شماست ...

    پاسخحذف
  37. آرزو دهکردی۳۰.۶.۸۹

    باید همه مجسمه های این مردک کریمخان زند ضد ایرانی را جمع کرد .
    چرا باید بودجه مردم ایران صرف یک دزد و یاغی تجزیه طلب بشه ؟ چرا ؟

    پاسخحذف
  38. ناشناس۳۰.۶.۸۹

    عرض سلام و ادب،
    من يك زند هستم. اما نه مي‌خواهم از كريم‌خان دفاع كنم و نه از كساني كه بر ضد او حرف مي‌زنند. تنها چيزي كه مي‌توانم بگويم اين است كه خواهش مي‌كنم دست برداريد از اين همه هم ههمه و دعوا. اينكه نادرشاه چه كسي بوده و چي كار كرده، اينكه كريم‌خان چه كسي بوده و چي كار كرده و خيلي آدم‌هاي ديگه كه آمدند و رفتند و خيلي كارها كردند و خيلي كارها نكردند و اينكه همه آدم‌هايي كه آمدند و رفتند هم كارهاي اشتباه كردند و هم كارهاي درست و برخي بيشتر اشتباه كردند و برخي درست، همه درست و قبول. امروز امروز است. به جاي جنگ و دعوا بر سر آن چيزي كه ديروز اتفاق افتاده و امروز هيچ كمكي به هيچ كس نمي‌كند فايده‌اي ندارد. سركار خانم ياسمين آتشي، دست شما درد نكند از تحقيقاتي كه انجام داده‌ايد و حقايقي كه مطرح كرده‌ايد. بسيار هم عالي. من با اينكه يك زند هستم نه آن‌ها را رد مي‌كنم و نه قبول. چون براي رد و قبول آن‌ها من هم بايد ابتدا تحقيق كنم. به من حق بدهيد كه به صرف ذكر اين مطالب توسط سركار عالي و يا آقاي ارد، قضاوت كنم. هم به من و هم به ديگران. همان‌گونه كه مي‌دانيد، متاسفانه، تاريخ قابليت تحريف بسيار دارد. اي كاش به جاي اين همه جراحي تاريخ و آن هم تاريخي كه بسيار قابل تحريف است، به اين فكر كنيم كه امروز چه بايد كرد. بعيد مي‌دانم كه انسان فرهيخته‌اي چون شما به دنبال تاييد نوشته‌هايش از سوي ديگران در يك وب‌گاه باشد. احمد شاه مسعود، ارد، كريم‌خان، نادر شاه افشار و .... مهم نيستند. فكر مي‌كنم از اساس بدبختي ما آسيايي‌ها همين اسطوره پروري است در حاليكه هر انسان به شرط آزادسازي فكر و انديشه‌اش خود يك اسطوره است. به ساير عزيزان هم كه در زير نوشته آقاي ارد نقل از سركار عالي اعلام نظر كرده‌اند هم پيشنهاد مي‌كنم روح پرمحبت و لطيفشان را با كلمات و جملات خشن آلوده نكنند. چه اهميتي دارد كه من زند هستم يا از نوادگان نادرشاه باشم يا هر كس ديگر. مهم اين است كه الان براي اين جهان هستي كه بدون مرز آفريده شده و ما انسان‌ها به اشتباه آن را مرزبندي كرديم، من چه مي‌توانم انجام دهم. درس گرفتن از گذشته خيلي خوب است ولي ماندن در آن و جنگيدن به خاطر آن هيچ كمكي به فرزندان و نسل‌هاي آينده نمي‌كند.

    با احترام فراوان

    پاسخحذف
  39. باز هم درود.
    نخست به آقای محمدرضا درود میفرستم و نمیدانم شاید سخن تند من شوند برداشت شما مبنی بر توهین به اقای ارد بزرگ شده است که اینگونه نیست و اگر اهانتی شده پوزش میخواهم اما من نمیدانم یا من اشتباه میکنم یا شما به اشتباه در مورد تاریخ قضاوت می کنید اما خیلی اتهامات زشتی زده اید و چرا از اینکه کریم خان انگلیسی ها را شکست داد چیزی نگفتید؟؟

    و من به هیچ روی قوم گرا نیستم و پیش از این هم گفتم اول یک ایرانی هستم بعد یک لر یا از هر تبار دیگر.
    و هر ایرانی از هر تبار به ایرانزمین کمک کرده است برای ما بزرگ.

    اما در مورد اقای ارد بزرگ بگویم.من نیز ایشان را دوست دارم اما نمیتوانم این را هم بپذیرم که بگویند کریم خان آنگونه بوده است زیرا من در کتاب تاریخ ایران باستان حسن پیرنیا کارها و خدمات کریم خان را به ایران خوانده ام و در مورد این اتهامات شک دارم.


    پاینده ایرانزمین ورجاوند

    پاسخحذف
  40. من برخی سخنان را اشتباه برداشت کرده بودم،پوزش...


    پاینده ایرانزمین ورجاوند

    پاسخحذف
  41. دوستان گرامی من دشمن ارد بزرگ نیستم و گفتم که ایشان را من نیز دوست دارم.اما خوب باید بیشتر در مورد گفته های ایشان در مورد کریم خان تحقیق کنم.و فکر نکنید هر کس که یک انتقاد کوچک کرد دشمن شماست من هم حق دارم سخنم را بگویم اگر هم از سر تند سخنی اهناتی برداشت شده است من پوزش میخواهم زیرا نمیخواهم کدورتی بیهوده بین من و همه هم میهنانم پیش بیاید که فردا دشمن شاد بشویم.

    پاینده ایرانزمین ورجاوند

    پاسخحذف
  42. و هم میهنان من آدرس وبلاگم را گذاشتم تا سریع قضاوت نکنید که من کیستم و اندیشه ام بر ضد کیست و ...و شما به نشانی وبلاگ من بیایید و مرا راهنمایی کنید.دست شما از راهنمایی هایتان درد نکند و مرا روشن کردید...سپاسگذارم.

    به هر روی کریم خان هر چی بوده یا نبوده و ...
    همه جای ایران سرای منست و هر کس حتی یک گام در راستای بهبودی و شکوه و بزرگی ایران برداشته است برای همه ما گرامی است.از هر تبار و هر گوشه ایرانزمین اهورایی.

    امیدوارم دیگر تاریخ درست را به ما یاد بدهند...


    پاینده ایرانزمین ورجاوند

    پاسخحذف
  43. و هم میهنان من آدرس وبلاگم را گذاشتم تا سریع قضاوت نکنید که من کیستم و اندیشه ام بر ضد کیست و ...و شما به نشانی وبلاگ من بیایید و مرا راهنمایی کنید.دست شما از راهنمایی هایتان درد نکند و مرا روشن کردید...سپاسگذارم.

    به هر روی کریم خان هر چی بوده یا نبوده و ...
    همه جای ایران سرای منست و هر کس حتی یک گام در راستای بهبودی و شکوه و بزرگی ایران برداشته است برای همه ما گرامی است.از هر تبار و هر گوشه ایرانزمین اهورایی.

    امیدوارم دیگر تاریخ درست را به ما یاد بدهند...


    پاینده ایرانزمین ورجاوند

    پاسخحذف
  44. زهره بسطامی۳۰.۶.۸۹

    کریمخان زند قبل از شورش از افسران نامدار نادرشاه افشار بود و برای ایران شمشیر زده بود هم او و هم احمدخان ابدالی .
    اما پس از مرگ نادر به ناگاه جریان برگشت و و این دو افسر شجاع کشورمان دو بخش مهم از سرزمینمان را به نفع خویش از پیکره کشور جدا ساخته و عملا ایران به سه کشور تقسیم شد .
    مضاف بر اینکه کشورهای دیگر هر یک بخشهایی از فرمانروایی بزرگ افشاریه را بلعیدند و بدین گونه ایرانزمین به خاک سیاه نشست و اکنون پس از نزدیک به سه قرن هنوز نتوانسته ایم به دوران شکوه نادرشاه افشار برگردیم .

    پاسخحذف
  45. محمد رضا صبوری۳۰.۶.۸۹

    از سرور گرامی (( اسوار ساسانی-بختیاری میهن پرست )) به خاطر آزادگی اش در پذیرفتن برخی اشتباهات سپاسگذارم .
    در مورد حسن پیرنیا و برخی اشتباهات هولناکش در عرصه تاریخ باید بعدا به بحث بنشینیم .

    دلت شاد هم میهن

    پاسخحذف
  46. همچنین من نیز از شما سرور گرامی "بزرگوار محمد رضا صبوری " سپاسگذارم که مرا از اشتباهم آگاه کردید.امیدوارم تارنمای من نیز بتواند میزبان خوبی برای هنگامه های گرانبهایتان باشد.


    همه هم میهنان در پناه یزدان پاک باشید.

    پژمان بختیاری:

    اگر ایران به جز ویران سرا نیست
    من این ویران سرا را دوست دارم
    اگر آلوده دامانید اگر پاک
    من ای مردم شما را دوست دارم



    پاینده ایرانزمین ورجاوند

    پاسخحذف
  47. حبیبه اسلم - کولاب - تاجیکستان۳۰.۶.۸۹

    اینجانب حبیبه اسلم آموزگار در شهر کولاب در روز های گذشته هم در این سایت سخن های کلان پارسی زبانان ارد بزرگ و مردم را مطالعه نمودم که یک تعداد مردم شیرین گفته اند اینجانب هم پاکی وصداقت موصوف را صادقانه تائید وتصدیق میدارم محترم استاد ارد بزرگ شخصیت شناخته شده وطندوست است .
    کار ابدالی از ننگ گذشته او کاری کرده که اگر صد حاكم آمريكائي بيآيد، در افغانستان آرامي نخواهد شد چون مردم آنجا بدون ایران به آرامي و قانونيت عادت ندارند، اگر آرامي باشد همه شان مريض ميشوند.
    وقتی توهین می خوانم می گویم :
    ملتم را بگذارید بخوابند همه مصلحت نیست که بیدارشوند

    بااحترام فراوان.

    پاسخحذف
  48. ناشناس۳۰.۶.۸۹

    استاد یاسمین آتشی داستانها و مطالب زیباتون رو خوندم خوشحالم بین مورخین سرشناس ایران نام شما هم همیشه هست . باعث افتخار ما بانوان ایرانی هستید .
    رویا از گوهر دشت کرج

    پاسخحذف
  49. فرهاد مشیری۳۰.۶.۸۹

    کریمخان زند همیشه دارای دو چهره متفاوت بوده

    یه زمان یه سرباز دلاور در سپاه نادر شاه
    یه زمان یه شورشی بر علیه حاکمیت ایران

    ---

    یه زمان زنده کننده دودمان صفوی
    یه زمان برکنار کننده آخرین بقایای صفوی

    ---

    یه زمان همدست دزدان معرف کوههای بلند مرکز ایران
    یه زمان قاتل اونها


    این شخصیت تضاد زیادی در درون خودش داشته ...

    پاسخحذف
  50. امرالله تره کی / لشکرگاه / ولایت هلمند۳۰.۶.۸۹

    پس گوش فرا ده چوچۀ سقو و پنچر مائن.
    قو قو قو بچی سقو
    مثل سگ داره غو غو
    این بچه های سقاو
    هستند همه مرده گاو
    خواریشان روز میدهد
    خودشان نیم نیم شو
    سابق داشتند سماوات
    حالی گشتند دپلمات
    از بیت المال افغان
    خریدند اراده جات
    مسعودش بُز واری مُرد
    فهیم پکولشه بُرد
    عبدالله جیبشه زد
    قانونی پولشه خورد
    قو قو قو بچی سقو
    سگ واری نکو غو غو
    خوب شد که دُز نیستم
    مسعود بُز نیستم
    اُرد ایرانی نیستم
    مال مردم نخوردم
    ازین کُل جز نیستم

    یک افغانیکه تنها افغان است و عاشق احمدخان ابدالی پشتون

    پاسخحذف
  51. امرالله تره کی / لشکرگاه / ولایت هلمند۳۰.۶.۸۹

    احمد شاه مسعود شیر 5 شیر
    روباه کابل
    بز شادکل
    احمد شاه خائین جاسوس روس قاتل هزاران افغان و دوست اُرُد ایرانی است. او مانند بچه سقاو در صفحات سیاه تاریخ ثبت خواهد شد

    پاسخحذف
  52. عبدالستار شلگری۳۰.۶.۸۹

    تره کی سر برخاک بگذار!
    احمد شاه مسعود همانند اُرد مرد بزرگی بود واو ازان محدود فرماندهانی چون ابومسلم خراسانی ویعقوب لیث صفار بود که تاریخ ملت بزرگ فارس فقط درموارد خیلی دشوار واستثنائی برای چیره شدن به دشواری ها ونجات این مردم وتاریخ وفرهنگش بقول اقای سیاوش کسرائی چون صدف از سینه خود بیرون میدهد.
    دوستی دارم که در اوایل جهاد نوزده ساله بود ومدت شش سال در کنار وزیر فرمان این مرد بزرگ در خطر ناکترین ف عملیات های نظامی برضد اشغالگران شرکت کرده بود وبعدها گمنام در پاکستان وایران بسرمیبرد وزمانی که من ازو می پرسیدم مسعود چطور یک ادم بود واو که یکمقدار شاعر مشرب هم بود میگفت مسعود در عین زمان که یک ادم خیلی جدی وبادسپلین بود وهر دوست ویا دشمن جرئت روبرو شدن با اورا نداشت زیبا ودوست داشتنی هم بود تا جائی که من و افراد دیگر زیر دستش ودیگران هم همینطور وقتی که میشنیدند مسعود از از کوچه وباغی میگزرد ویا از جائی می اید بدون اینکه سر راه او سبز شویم چون هیچکس جرئت مقابل شدن با اورا نداشت سعی می کردیم در جائی که او مارا نبیند بنشینیم تا اورا تماشا کنیم او بطور طبیعی انقدر پرانرزی ومصمم گام برمیداشت وراه میرفت که دیگرانی که یکجا با اوراه میرفتند از دنبالش میدویدند.

    احمدخان ابدالی و کریمخان زند قدر ایران پهناور را ندانستند . حالا بالیود هندوستان خانه ما را تسخیر کرده

    پاسخحذف
  53. ناشناس۳۰.۶.۸۹

    من همیشه فکر می کردم ارد بزرگ فقط سخنانشان در حوزه اخلاق است امروز سایت شما و این مطلب بخصوص نشان داد که ایشان احساس وظیفه می کند در قبال آنچه بوقوع می پیوندد خواهش می کنم باز هم از اینگونه مطالب و سخنان برایمان بنویسید.
    خانم فرحناز آتشی آیا مادر شما جلسات سخنرانی و گردهمایی خاصی دارند تا در آن شرکت کنیم .
    زیدی - تهران پارس

    پاسخحذف
  54. بیژن کوشکی۳۰.۶.۸۹

    "کریمخان زند" و "احمدخان ابدالی" که پس از دزدی "جواهر کوه نور" از خزانه ایرانزمین اسم خودش را "احمدشاه درانی" گذاشت مایه شرم و بیزاری همه ما ایرانیان هستند

    پاسخحذف
  55. سردار محصل پوهنتون کابل۳۰.۶.۸۹

    ابتدا سلام عرض میدارم خدمت تمام وطنداران عزیز، وخسته نباشید.
    مردم ما زاتن پاک و کشاورز پیشه هستند برای همین احمدخان ابدالی دزد (احمدشاه درانی سارق)بابای ملت زجر کشیده افغانستان نیست .
    به خاموشي ما منگر
    که ما خود معدن رازيم
    فلک بشکست بال ما
    وگرنه اهل پروازيم

    پاسخحذف
  56. جلایر از اهواز (دانشگاه شهید چمران)۳۰.۶.۸۹

    **ایران بهشت ماست ، ایران تنها بهانه بودن است . ارد بزرگ**

    بلندای روان اندیشمند یگانه کشورمان ارد بزرگ هر روز بلندتر و افزون تر باد که ایرانیان میهن خواه را دلگرمی و امید می بخشد .

    پاسخحذف
  57. سرفراز شیرزوی - ولایت قندهار۳۰.۶.۸۹

    دوعا وسلام برای سایت یاسمین آتشی از توستی سایت شما یگ ادا مردم حققت را بایان مکند من خودم پشتون هستم و حق نام خدا است احمدشاه درانی اعتبار خود را از دست داده هر همرای هم برای واطن خود کرد اشتباه بود شمایان میبند که مردم جه ها نوشته مکند همش بخاتیر احمدشاه درانی یا همان ابدالی نابکار است پشتون بدنام مشود

    پاسخحذف
  58. رز مهدوی۳۰.۶.۸۹

    سلام من یه دانش آموز سال اول دبیرستان هستم همیشه معلم های ما در طول تحصیل از کریمخان زند تعریف کردن اما الان می بینم همشون بهمون دروغ گفتن در مورد نادرشاه هم چه چیزها که نمی گفتن الان می فهمم همش بد و بیراه به فرمانروای بزرگ ایران بوده ، آخه چرا این همه دروغ ، چرا معلم های ما دروغ می گفتن ؟ اگه یه روز هر کدومشون رو ببینم بهشون می گم تاریخ رو برعکس به ما نشون دادید . من همیشه سخنان ارد بزرگ رو برای دوستام اس ام اس می کنم و دوست دارم مصاحبه شون رو در تلویزیون ببینم اما اونجا هم که ... بگذریم ما باید کار خودمون رو بکنیم اونکاری که فکر می کنیم درسته رو انجام می دیم و فرحناز جان ممنون از زحماتی که برا ما می کشی .

    پاسخحذف
  59. صالح علی رگیستانی۳۰.۶.۸۹

    ای کاش در افغانستان یک متفکر 1 فیصد غیرت جناب ارد بزرگ همراز امرصاحب را میداشت .

    پاسخحذف
  60. فوزيه باركزي۳۰.۶.۸۹

    سلام
    امید سخن ارد بزرگ یار مسعود بزرگ سالار شهیدان اسلام، نتیجۀ سحر آمیز داشه باشد در غیر آن دیگ همان است و کاسه همان پس آش هم همان آش خواهد بود که درین 3 قرن ملت افغانستان از ستم احمدشاه درانی زهر جان کرده هست .

    پاسخحذف
  61. ناشناس۳۰.۶.۸۹

    شناخت من نسبت به تاریخ زیاد نیست اما وقتی مطلب دانشمند کشورمان را خواندم و مطالب کاربران کشورمان و همزبانان افغانستانیمان ، متوجه شدم ارد بزرگ با یک شناخت دقیق نوک شمشیر کلامش را بر جایی فرود آورده که ضعف و انحطاط ایران شروع می شود .حقیقت آن است که نادرشاه افشار آخرین فرمانروایی بود که ایران را به سرحدات سلجوقیان ایران و همچنین دودمانهای پیش از ورود اعراب به ایران نزدیک کرد و پس از او با خیانت کریمخان زند موسس سلسله زندیه و احمدخان ابدالی (احمدشاه درانی) کشورما دیگر هیچگاه به دوران شکوه گذشته باز نگشت .
    حالا با تقدس زدایی از این دو چهره فریبکار می توانیم ملل ناآگاه را آگاه کنیم که بطن دوری و گسست ما از کجا بوده است . و این می تواند اولین منزل برای نزدیکی های هر چه بیشتر ما بین ما باشد .
    رضوانی از انارک

    پاسخحذف
  62. ولایت والي كاپیسا (عبدالحق قرقین)۳۰.۶.۸۹

    تا حكمتيار و ملا عمر است در ميدان×××حرف نزن از امن و صلح در ملك افغان

    قتل و غارت مى كنند چرا فرزندان درانی در شهر ما ؟×××جهل و ظلم است راه او و كيش آن

    پاینده وسربلند باد روح احمدشاه مسعود و دوست ایرانی او ارد بزرگ
    وعليكم السلام

    پاسخحذف
  63. شادروان زرین كوب می نویسد:

    " .... توفیق وكیل (كریم خان) در ایجاد یك امنیت نسبی در گیر دو دار هرج و مرج سالیان وحشت در آن اوقات شاهكاری بود. كریم خان مردی شادمان روی، خوش طبع و عشرت دوست بود. در سواری و استعمال سلاح هم قدرت و مهارت فوق العاده داشت. ساده زیست ، نیك سیرت و عدالت پرور بود و تا ممكن می شد از شدت عمل احتراز می كرد. با این همه در مواقع ضرورت هم شدت و خشونت بسیار از خود نشان می داد. در مخارج ، صرفه جویی را گهگاه تا حد خرده بینی می رساند. در لباس بی تكلف بود - چیت ناصرخانی كه از بروجرد برایش می آوردند می پوشید و گهگاه به ضرورت بر آرنج آن وصله می زد. به اهل علم احترام می گذاشت اما در امر دین تعصب نداشت و به خرافات عامه بی اعتقادی نشان می داد و ...."

    منبع : زرین كوب.عبدالحسین ،روزگاران (تاریخ ایران) ، صفحات : 760 و 761

    ارد فقط یک انسان توهم زدست که ادای غربی ها رو در میارد

    پاسخحذف
  64. روزبه پیروانی (شیراز)۳.۷.۸۹

    از طریق یکی از سایتهایی که مطلب شما را نقل قول کرده بود به اینجا رسیدم در آنجا نظر جالبی دیدم که لازم دیدم آن را برای شما نقل قول کنم :

    منم اینجور چیزی رو شنیده بودم
    یه جایی خوندم که دلیل مرگ کریمخان بیماری ای بوده که امروز بهش میگن سرطان پروستات که به دلیل خوردن زیاد گوشت قرمز و ... (تعدد ازواج!) بوجود میاد
    اگه این بابا اینقدر عادل بوده چرا روی پادشاهان گذشته ایران رو سفید کرده تو این کارا!؟

    پاسخحذف
  65. ناشناس۷.۷.۸۹

    با سلام
    دوست عزيز يا شما تاريخ نخواندهاي ويا فقط فكر ميكني تاريخ خواندي من فقط در يك جمله ميگويم سه دوره قوم فارس بر ايران حكومت كردند زمان هخامنشيان وسا سانيان وزنديه ديگر حكومت ها دست تركها واقوام ديگر بوده خودت قضاوت كن بهترين حكومت ها دست فار س ها بوده اگر اقا محمد خان نبود بهترين حكومت را زنديه تنجام ميدا

    پاسخحذف
  66. ایراندخت۷.۷.۸۹

    پاسخ به پیام بالا !

    شما که تاریخ خوانده ایی پاسخ بده :

    هخامنشیان و ساسانیان ایران را بزرگ کردند یا کوچک ؟

    پاسخ می دهی بزرگ !

    حالا بگو زندیه چه کرد ؟ بزرگ یا کوچک ؟؟؟

    بگذار من بگویم : ایران را با همدستی ابدالیهای افغانستان به سه قسمت تقسیم نمودند !
    زمینهای تحت حاکمیت زندیه یک پنجم حال حاضر ایران هم نبود !

    این کجا و هخامنشیان و ساسانیان کجا ؟!!!
    ننگ بر زندیه که سلسله باشکوه افشاریه را کوچک نمود.

    در ضمن هخامنشیان و ساسانیان حکومتشان را از دیگر ایرانیان گرفتند و با اینکه خدمات بسیاری نمودند اما در نهایت با بی کفایتی آن را به اجنبیان سلوکی و سپس اعراب دادند !!! می دانید چرا ؟
    پاسخش این است به خاطر مغ پروری !

    اگر مادها نبودند ایران وجود نداشت چون آنها موسسان ایران بودند و
    اگر پارتها نبودند :

    سلوکیان یونانی و سپس عربها برای همیشه ایران را می خوردند اما پارتها ایران را نجات دادند .

    نتیجه :
    سعی نکن راه فراری برای سلسله زندیه کثیف بیابی
    که رسوایشان در عالم پیچیدتر خواهد شد .

    پاسخحذف
  67. مردم سرزمین کهن به یکدیگر ناسزا میگویند به یکدیگر توهین میکنند برسر چیزهای ناچیز . انگار همه به جان هم افتاده اند زندگی روی دیگر خود رانشان میدهد وبرگ دیگری از تاریخ ورق خواهد خورد درحالی که همه قافل ازآن خواهیم بود. تاریخ فقط گذشته های دوووووووور نیست چه خوب است که بدانیم ما نیز تاریخی برای آیندگان خواهیم بود وآیا سعی خواهیم کرد به نیک نامی وتمجیدیا بد نامی وناسزا را برای آینده ی خود خواهیم ساخت ؟ کدام ؟ آیا به این فکر کرده اید که آیندگان شما را چگونه خواهند خواند ؟ چرا میپندارید حقی بر قضاوت داریدچه کسی شمارا چه کسی مارا برآستان قضاوت نشانده واجازه ی حکم صادرکردن داده ؟ آری درست که هرانسانی حق انتخاب ونظر دادن دارد اما نه با اطمینان ونه با بدنام کردن دیگران آنهم بدون این که خود تحقیق کرده باشد وبرای شنیده هایش سندومدرک درست داشته باشد شما که خودراایرانی می خوانید آیا پادشاهانی چون کوروش را میشناسید واگر میشناسید چرا انقدرزود قضاوت میکنید چرا عدل امام علی (ع) را به عنوان یک شیعه زیرپا میگذارید .من نمی گویم این نوشته دروغ است ونه میگویم این نوشته درست است فقط این راخواهم گفت که با خواندن این مطلب درفکر فرورفتم و دانستم تاریخ این افراد رامیشود این گونه نیز بررسی کردزیرا حتی خود پیامبرهم گفته به حدیث هایی که ازما میشنوید خوب گوش دهید اگر برآنها دلیل ومدرکی بود واگر ازجای معتبر بود آن را بپذیرید . اماچرابه هم توهین میکنید وناسزا میگویید ؟ شما که به جان هم میا فتید چه انتظاری ازدشمنان دارید ؟ با این اوصاف دم از ایرانیو ایران نزنید که ایرانی پشت ایرانیست نه دربرابراو ودرمخالف او.

    پاسخحذف
  68. علیرضا هادیزاده۷.۷.۸۹

    خانم یاس توجه داشته باشید که با این حرف نمی شود کار اشتباه زندیه را ماست مالی کرد .

    زندیه و ابدالیهای افغانستان ایران را تجزیه کردند بزرگی زندیه در حد یک استان امروز ایران بود .

    این که نمی شود سلسله
    این یک قائله از اشرار دزد بود که دائما هم را کشتند و ایران باشکوه را نابود کردند .

    ابدالیها جواهر کوه نور را دزدیدند و کریم خان هم از پشت به میهن شمشیر زد .
    به جای آنکه افسری باشد برای ایران رفت با دزدها دست به یکی شد .
    اتفاقا باید این را بگوییم تا همه بدانند تا این مردک حقیر را سر سنبل پادشاهان با کفایت ایران معرفی نکنند .
    این آدم خائن را پس از انقلاب در بوق کردند که بله وکیل الرعایا است .
    در صورتی که این لقب نادرشاه است اگر سکه های نادری را ببینید متوجه می شوید حتی همین عنوان هم از نادر شاه افشار بوده است .

    ما به اسطوره ایی دزد و خائن نیاز نداریم .
    استوره های ما همان طور که ارد بزرگ گفته است از روی سرحدات و مرز ما مشخص می شود .

    و زندیه ننگ ایران است که آن را بجای بزرگ کردن کوچک کرد ... البته هنوز هم می گویم این یک قائله از اشرار بود و نه چیز بیشتری...

    پاسخحذف
  69. - هشت اصل در فلسفه اُرُدیسم - Orodism


    1- اگر پایکوبی و شادی نباشد ، جهان را ارزش زیستن نیست .

    2- زندگی بدون آزادی ، شرم آور است .

    3- تا چیزی از دست ندهی چیز دیگری بدست نخواهی آورد این یک هنجار همیشگی است .

    4- آنانیکه همیشه در آرامش هستند لاابالی ترین آدمهایند .

    5- رسیدن به راستی و درستی چندان سخت و پیچیده نیست کافیست کمی به خوی کودکی برگردیم .

    6- دشمنی و پادورزی ، به آدم خردمند انگیزه زندگی می دهد .

    7- اگر می خواهی بزرگ شوی ، از کردار نیک دیگران فراوان یاد کن .

    8- عشق به میهن نشان پاکی روان آدمی ست .

    ارد بزرگ ، اندیشمند و متفکر ایرانی ست . بیش از هزار جمله قصار و حکیمانه از او در کتاب سرخ گردآوری شده است . در هشت اصل اردیسم ، شیره و عصاره آن جملات در نظر گرفته شده است . شهدی که می تواند کام هر انسان آزاده ای را شیرین نماید .

    پاسخحذف
  70. ناشناس۲۰.۷.۸۹

    سلام دوستان
    يك سوال آيا تا به حال فكر كرده ايد كه خوب جلوه دادن كريم خان زند توسط تاريخ نويسان آن هم در ادوارهاي مختلف تاريخ جه نفعي به حال آنان داشته مگر اينكه واقعا اينطور بوده است
    لطفا كمي فكر كنيد .خيلي راحت به هزاران تاريخ نويس و محقق انها كه در اين حيطه تخصص دارند تهمت نزنين يعني شما از آنها بهتر مي دانيد من خودم از طرفداران ارد هستم اما پروردگار به من قدرت فكر كردن داده او كه معصوم نيست كه هر چه مي گويد درست باشد

    باز تكرار ميكنم چرا و در ازاي چي بايد تاريخ دوران كوتاه زنديه را دوران آسايش مردم ايران تعريف كند اگر شما مي گوييد كه اين چنين نبوده؟؟؟؟؟؟؟؟
    هميشه اي را بدانيد كه تاريخ در دوران بعد از انقضاي هر حكومتي روي اصلي آن را فاش مي كند چون ممكن است به دليل ترس از حكومت قادر به فاش كردن حقايق نباشند ولي حالا كه از دوران زنديه سالها گذشته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    شما كه خود را وطن پرست مي دانيد چرا از روي بغض لرها را مورد هجوم فحش هاي خود قرار مي دهيد
    اين است وطن پرستي؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخحذف
  71. ناشناس۲۷.۷.۸۹

    تره کی بی منطق!!؟
    وطن فروش ها و بی منطق های وحشی که زبان گفتگوی شان همانند ابدالی تفنگ و جهالت است از دایره انسانیت خودشان را خارج نموده و گاهی با پاکستان نوکری میکند و گاهی به انگلیس غلامی میکنید و خود را اوغان هم می نامند واقعا جای شرم است.

    پاسخحذف
  72. سعید۳.۸.۸۹

    اقا محمد خان و جانشینانش که بسی بدکردارتر بودند{جز عباس میرزا} دوست دارم نظرتان را در مورد قجاریه بدانم.

    پاسخحذف
  73. ناشناس۴.۸.۸۹

    اگر اشتباه نکرده باشم نام پیامبر اکرم ص احمد بود و این نام پسوند بنام شاه نداشت. بعد از این که احمد شاه ابدالی بزرگ مرد تاریخ اسلام بیرق اسلام را بر فراز سر زمین هندوستان به اهتزاز در اورد. این نام (احمد شاه) سبب افتخار یک عده افراد رزل چون احمد شاه مسعود (به اساس افتخار که توسط احمد شاه ابدالی کسب گردیده) نهاده شد. خلص کلام اینکه نام (مسعود ماده شیر) نیز به افتخار نام احمد شاه ابدالی مانده شده. میایم سری اصل مطلب اینکه شما ای ایرانیان رافیضی که نام از ایران زمین می برید ایا تاریخ به طور دقیق نخوانده اید. ایا نخوانه اید که شاه اصفهانی تان تاجش چی طور به فرزند میرویس خان هوتک دو دسته اعطا نمودایا نام سلطان محمود غزنوی در گوش های تان نام افشار را خود نیز ایرانی نبود بلکه یک ترک بود نابود نمی کند.

    پاسخحذف
  74. ناشناس۴.۸.۸۹

    اگر اشتباه نکرده باشم نام پیامبر اکرم ص احمد بود و این نام پسوند بنام شاه نداشت. بعد از این که احمد شاه ابدالی بزرگ مرد تاریخ اسلام بیرق اسلام را بر فراز سر زمین هندوستان به اهتزاز در اورد. این نام (احمد شاه) سبب افتخار یک عده افراد رزل چون احمد شاه مسعود (به اساس افتخار که توسط احمد شاه ابدالی کسب گردیده) نهاده شد. خلص کلام اینکه نام (مسعود ماده شیر) نیز به افتخار نام احمد شاه ابدالی مانده شده. میایم سری اصل مطلب اینکه شما ای ایرانیان رافیضی که نام از ایران زمین می برید ایا تاریخ به طور دقیق نخوانده اید. ایا نخوانه اید که شاه اصفهانی تان تاجش چی طور به فرزند میرویس خان هوتک دو دسته اعطا نمودایا نام سلطان محمود غزنوی در گوش های تان نام افشار را خود نیز ایرانی نبود بلکه یک ترک بود نابود نمی کند.

    پاسخحذف
  75. ناشناس۸.۸.۸۹

    ...مبادا از روزی که عده ای از ما ایرانی های خوش ذوق خوش مسلک تی تیش مامانی و حساس به اصل و نسب و دروغگو از روی سرخوشی باب میل و سلیقه ی بروز همین نادر شاهمان را برچسب چنین وچنان بزنیم.به عزای آن روز چند لحظه سکوت شرمآلود ...بد نیست گاهی خود را در آینه نگاه کنیم. چه بطالت خوش خوشانی .افتاده اند به جان تاریخ.حالا خوب است نه پدرشان آنجا بوده است نه مادرشان.وگرنه ...نرگس بانو

    پاسخحذف
  76. ارد بزرگ آزادمردی است که وجودش برای همه ایرانیان مایه مباهات و سربلندیست . ابدالی و کریم خان زند مایه ننگ تاریخ ما هستند و صد البته پستی این دو ربطی به افغانه و یا لرهای ایران ندارد . حساب این دو ملعون از دیگر همزبانان و هموطنان جداست .

    پاسخحذف
  77. ناشناس۲۲.۸.۸۹

    سلام
    به عنوان یک ایرانی
    روی سخنم به اقای ارد مثلا بزرگ است
    کار به عمل برآید نه به سخن!
    لابد امثال ارد این را خوب می دانند
    می خواستم بدانم این همه دست گل که به سر این مملکت زده کجایند
    هرکسی خوبی و بدی هایی دارد اما بدی بعضی از ما در پشت کلمات رنگین بدون عملمان پنهان است...
    خیلی زشت است کسی را که در زمانی که کشور به تاراج رفت و این همه کار فرهنگی در ایران از جمله شیراز انجام داد و حتی ساخت سد ها و برنامه هایشان امثال بعضی از ما به خواب هم نمی بینیم را اینگونه خراب کنیم
    از همه می خواهم قبل از اظهار فضل کمی تاریخ مطالعه کنند یا با دید بازی نه از دریچه تنگ نگاه به مسائل نگاه کنند که همین شایستگی انسانیت است نه سخنرانی و چهار کلمه سرهم کردن ....

    پاسخحذف
  78. ناشناس۲۲.۸.۸۹

    سلام
    روی سخنم به اقای ارد مثلا بزرگ است
    کار به عمل برآید نه به سخن!
    لابد امثال ارد این را خوب می دانند
    می خواستم بدانم این همه دست گل که به سر این مملکت زده کجایند
    هرکسی خوبی و بدی هایی دارد اما بدی بعضی از ما در پشت کلمات رنگین بدون عملمان پنهان است...
    خیلی زشت است کسی را که در زمانی که کشور به تاراج رفت و این همه کار فرهنگی در ایران از جمله شیراز انجام داد و حتی ساخت سد ها و برنامه هایشان امثال بعضی از ما به خواب هم نمی بینیم را اینگونه خراب کنیم
    از همه می خواهم قبل از اظهار فضل کمی تاریخ مطالعه کنند یا با دید بازی نه از دریچه تنگ نگاه به مسائل نگاه کنند که همین شایستگی انسانیت است نه سخنرانی و چهار کلمه سرهم کردن ....

    پاسخحذف
  79. ایمان رستگار۲۳.۸.۸۹

    به نویسنده پیام بالا باید گفت حرف درستی است باید تحقیق کرد و مطالعه نمود . شما که تحقیق کرده اید بگویید تجزیه ایران به سه تکه بعد از نادر شاه افشار افتخار است یا ننگ ؟!
    آدم باسواد! کریم خان زند و ابدالی در افغانستان امروزی ایران را تجزیه کردند به سه تکه ! این هنر است ؟!
    بعد زندیه را ستایش هم می کنید ؟.
    اگر کریم خان که یک افسر نظامی بود و می خواست برای ایران کاری کند ! با دو دزد در کوهستان دست به یکی نمی شد و به شهر ها شبیخون نمی زد ... هزاران تن از مردم ایراندوست را به خاطر قدرتی محلی از دم تیغ نمی گذراند . حتی همان دو دزد همراهش را هم بعد از رسیدن به قدرت کشت .
    بعد از او هم ایران یک پارچه نادری، تا ظهور خان قاجار هزار کشور بود !
    با این که از سلسله قاجار متنفرم . اما به نظرم اگر خان قاجار نبود ایران امروز اصلا وجود نداشت .
    مطالعه کنید جانم !
    ارد بزرگ فعلا بزرگترین متفکر ایران است . چه شما بخواهید و چه نخواهید ...

    پاسخحذف
  80. ناشناس۲۳.۸.۸۹

    سلام

    آقا ایمان فرموده اید سه کشور
    لابد منظورتان چین و روم و ایران است!!

    ایران به صورت خوانینی اداره می شد
    نه اینکه سه تکه شده باشد وگرنه قوری نبود که بشه آن را سیم زد!
    تکه شدن مثل زمان قاجار درسته نه اینکه کریمخان به احترام نادرشاه قسمتی از کشور را در اختیار فرزندش بگذارد چون مطمئن بود که ایران عزیز تکه تکه نمیشه و نشد مگر توسط بعضی های دیگر....

    بنده هم مطالعه می کنم و می دانم مناره های شهر کرمان از سر آدمها و می دانم زنان قسمت زیادی از کشور عزیزم که توسط این خان قاجار...
    بعدش اگه این خان اینجوری کشور را یک تکه به قول شماالبته تحویل روس و انگلیس و... نمی داد امثال نادر و شاه عباس بودند تا نه با این وحشی گری ها کشور را یک تکه کنند نه یک تکه تحویل دهند آن هم به بیگانگانی که هزاران کیلومتر از ما فاصله داشتن
    فکر کنم ماندن قسمتی از کشور دراختیار یک ایرانی بهتر باشه از یک روس و یک افغانی البته آن زمان انگلیس نه!!
    منهم حرفم همان است کار به عمل براید نه سخن...
    بعدش کار متفکر چه به تاریخ نکنه تاریخدانها مرده اند یا جاشو عوض شده ما خبر نداریم...

    اقای ارد متفکر هستند باشند اگر قبولشان داشته باشم به عنوان یک انسان با اعمال و اندیشه ها و آرا و اعتقاداتشان قبولش می کنم نه فقط اندیشه شان.

    چون اعتقاد به این دارم و خوشبختانه یا متاسفانه! نمیشه کاریش کرد....

    پاسخحذف
  81. ناشناس۲۶.۸.۸۹

    درزمان قاجارالماس از كشورخارج شده توسط كريم خان نبوده. من احساس ميكنم آقاي ارد ميخواد حق و ناحق جلوه بده من حرفاشو قبول ندارم

    پاسخحذف
  82. مونا۲۶.۸.۸۹

    خدایا اینجا رو ببین !!!
    شمایی که در بالا نوشته ایی الماس در زمان قاجار رفته بوده ! اصلا متن ارد بزرگ را نخوانده ایی ! ارد بزرگ نگفته الماسها را کریم خان برداشته او گفته ابدالی افسر افغانی نادر الماس کوه نور را دزدید و کریم خان هم ایران را تجزیه کرد با همراهی ابدالی ایران نادری به سه کشور تقسیم شد . اصلا هیچ کدام از الماسها دست کریم خان و نوادگانش نبود!
    یکی رفت افغانستان ، دریای نور هم به دست شاهرخ میرزا پسر نادر شاه بود که توسط آقا محمد خان قاجار به تاراج رفت .

    پاسخحذف
  83. ناشناس۲۷.۸.۸۹

    امرالله تره کی شما یک پشتون افراطی هستی
    بگذار یک موضوع رابرات روشن کنم لفظ پشتون یا همان پستون اولین با توسط کورش کبیر به اقوام پست هندی که افراد دزد و غارت گری بود که در مشرق زمین به غارت و چپاول آریایی ها شرق ایران می پرداختن اتلاق شد که پس از سرکوبی آنان توسط کورش به اعماق هندوستان فرار کردن ودرطول تاریخ نیز از آنها خبری نبود تا با پیدا شدن سرو کله انگلیسی ها دو زبان اردو و پشتو را اختراع کردن تا از یجاد سرزمین مقتدر آریایان در شمال مستعمرات خود جلوگیری کنند ودراین امر هر گونه حمایتی از پَستونهابه عمل آوردن وبخش های شرقی ایران را به اسم افغانستان و روسها هم سمرقند وبخارا را بی دلیل به ازبکستان دادن ودر شهادت احمد شاه مسعود از نقش انگلیسی ها و حامد کرزای پَستون غیر قابل انکار است
    جنبش طالبان که ساخته انگلیس است در وحله ی اول یک حزب پان پستونی است

    پاسخحذف
  84. ناشناس۹.۹.۸۹

    چوخواهی که که نامت بود در جهان
    مکن نام نیک بزرگان نهان

    پاسخحذف
  85. ناشناس۹.۹.۸۹

    من ارد بزرگ رو دوست داشتم ولی با این حرف هااز ایشان نا امید شدم.آخه دیگه از زندیه در تاریخ معاصر پر افتخار تر هم داریم.

    پاسخحذف
  86. ناشناس۲۶.۹.۸۹

    خواننده این وبلاگ باید خیلی خیلی احمق و ابله باشه اگه نفهمه پشت این نوشته های مضحک و جعلی چه افکار تجزیه طلبانه ای وجود داره. وطن فروشهای خائن سودجو، حالا دیگه کریم خان خائن شد؟ متاسفم برای افراد ساده لوحی که فریب چند نفر آدم سود جو وبی ارزش میشن که حتی کمترین اطلاعات تاریخی ندارن. البته من میدونم اینها زیر شاخه ای از پای ترکیست ها هستند که دشمن فرهگ اصیل ایرانی و فارسی اند و چون هیچ سلسه ای رو گیر نیاوردن که مثل زندیه ایرانی اصیل باشه، دارن اینجوری بهش حمله می کنن. جوونهای ایرانی گول این افراد شیاد رو نخورید و بیشتر مطالعه کنید.

    پاسخحذف
  87. رویا نیازی۲۶.۹.۸۹

    کاش اینهایی که ادعای مطالعه می کنند مانند همین نظر قبل از من ... به اندازه یک جو منطق و صداقت داشتند . این که کورکورانه مطالبی را که با اغراضی خاص برای ما نوشته شده در کتابهای مدرسه و دانشگاه را ما هم بلغور کنیم که هنر نیست !
    کریم زند افسر خائنی بود که با همدستی دو دزد کوههای زاکرس به جان کشورمان افتاده و بخشی از ایران شامل 3 استان فارس ، کرمان و خوزستان را تجزیه نمود .
    خاندان او تماما در ظرف کمتر از 45 سال مدام در حال کشتن هم بودند تا ثروت و قدرت بدست آورند . یاغیانی بودند که جز ننگ برای ایران چیزی باقی نگذاشتند
    امپراطوری افشاریه را به سه کشور کوچک تقسیم نمودند .
    شمایی که می گویید در نظر بالا که جوانان مطالعه کنند باید بدانید هر جوانی مطالعه کند می گوید احسنت به ارد بزرگ که پرده از چهره حقیقی کریم زند یاغی و دزدی همانند ابدالی برداشت .

    پاسخحذف
  88. ایرانی۲۶.۹.۸۹

    جالبه
    دشمنان ارد بزرگ پان ترکها هستند و بارها او را مورد حمله قرار داده اند بعد آن هموطن در بالا می گوید این نظر پان ترکیست ها هست . کمی اطلاعات ایشان کاملا مشخص ایت ... حتما این آدرس را ببینید :

    http://anti-great-orod.blogspot.com

    پاسخحذف
  89. دارابی۲۸.۹.۸۹

    چو ایران نباشد تن من مباد

    درود بر ارد بزرگ که میهن پرستی آزاده است . و برای خوش آمد این و آن سخن نمی گوید .

    پاسخحذف
  90. دارابی۲۸.۹.۸۹

    با نظر زیر صد در صد موافقم :

    علیرضا هادیزاده گفت...

    خانم یاس توجه داشته باشید که با این حرف نمی شود کار اشتباه زندیه را ماست مالی کرد .

    زندیه و ابدالیهای افغانستان ایران را تجزیه کردند بزرگی زندیه در حد یک استان امروز ایران بود .

    این که نمی شود سلسله
    این یک قائله از اشرار دزد بود که دائما هم را کشتند و ایران باشکوه را نابود کردند .

    ابدالیها جواهر کوه نور را دزدیدند و کریم خان هم از پشت به میهن شمشیر زد .
    به جای آنکه افسری باشد برای ایران رفت با دزدها دست به یکی شد .
    اتفاقا باید این را بگوییم تا همه بدانند تا این مردک حقیر را سر سنبل پادشاهان با کفایت ایران معرفی نکنند .
    این آدم خائن را پس از انقلاب در بوق کردند که بله وکیل الرعایا است .
    در صورتی که این لقب نادرشاه است اگر سکه های نادری را ببینید متوجه می شوید حتی همین عنوان هم از نادر شاه افشار بوده است .

    ما به اسطوره ایی دزد و خائن نیاز نداریم .
    استوره های ما همان طور که ارد بزرگ گفته است از روی سرحدات و مرز ما مشخص می شود .

    و زندیه ننگ ایران است که آن را بجای بزرگ کردن کوچک کرد ... البته هنوز هم می گویم این یک قائله از اشرار بود و نه چیز بیشتری...

    پاسخحذف
  91. ناشناس۲۸.۹.۸۹

    بچه ها!دو کس ایران را از تجزیه نجات داد. نادر شاه افشار و کریم خان زند.
    نادر لایق بود، اما جانشینانش نالایق.
    ابدالی یک خائن بود، ولی نه کریم خان! خائن نبود. او در شرایطی برای کشورگشایی اقدام کرد که هزاران مثل ابدالی در سرتاسر ایران اعلام استقلال کرده بودند. در جنوب شیخ های عرب، آذربایجان رسماً از ایران جدا شده بود، کردستان عراق و کردستان ترکیه هم که مال ایران بود در بحبوحه پس از مرگ نادر استفاده کرده و کردها را چون عمدتاً سنی بودند به شورش واداشت و کردستان را از ایران جدا کرد. در چنین شرایطی که ایران در حال تجزبه به کشورهای خیلی کوچک بود کریم خان همه را مطیع خود کرد. اعراب جنوب را که از هیچ کس حاضر به اطاعت نبودند آرام کرد. لطفاً کتاب زندگی نامه کریم خان زند را بخوانید و بعد قضاوت کنید. کریم خان می توانست مشهد را تصرف کند، ولی به احترام نادرشاه افشار به نوه او شاهرخ که کور هم بود تعرض نکرد، در حالی که قدرت آن را داشت. کریم خان زند از مردم جنگ زده ایران مالیات کم می گرفت. عقیده داشت که جنگ برای توسعه قلمرو خراج و مالیات مردم را بالا می برد. او تلاش کرد شکم مردم را سیر کند. دربار او محل آمد و شد دانشمندان بود. یادتان باشد که آغا محمد خان قاجار چه وصیتی کرد به فتحلی شاه قاجار: اوگفت: اگر می خواهی آسوده حکومت کنی، مردم را گرسنه و بی سواد نگه دار. چه فایده که آغا محمد خان قاجار قلمرو ایران را توسعه داد ولی مردم را گرسنه و بی سواد کرد. اگر نقشه زندیه را با قلمرو آغا محمد خان قاجار مقایسه کنید می بینید که او ترکمنستان و افغانستان را اضافه کرده که آن هم با بی عرضگی جانشینانش از دست رفت. آغا محمد خان قاجار به مشهد حمله کرد، گنج نادر را از نوه اش گرفت و نوه او شاهرخ را که کور بود شکنجه داد این در حالی است که کریم خان زند به او به خاطر کور بودنش و به احترام نادر شاه تعرض نکرد. در زمان حکومت کریم خان قم و کاشان زلزله شد، کریم خان از خزانه بودجه داد تا و به سرعت این دو شهر بازسازی شدند. در زمان کریم خان قحطی و خشک سالی شد. گندم گران شد. دستور داد تا گندم کیلو هزار خریدند و کیلو صد به مردم فروختند و خسارتش را از خزانه شاهانه داند تا مبادا مردم گرسنگی احساس کنند. کریم خان زمانی که درگذشت فقط 70 هزار تومان در خزانه اش بود. از بس که پول خزانه را خرج مردم می کرد و برای خودش ذخیره نمی کرد. انگلیسی ها چشم دیدن کریم خان را نداشتند، چون حاضر نبود به آنها امتیاز بدهد. کریم خان جزیره خارک را که هلندی ها تصرف کرده بودند از چنگ هلندی ها در آورد. کریم خان سنندج را که عثمانی ها می خواستند همچون سایر نقاط کرد نشین ایران را از ایران جدا کنند، ولی کریم خان سنندج را برای ایران حفظ کرد. کریم خان اولین شاه ایرانی بود که رسماً خطر استعمار انگلیس را اعلام کرد و می گفت: انگلیسی ها می خواهند ایران را مثل هند مستعمره کنند. کریم خان دستمزد سربازانش را زیاد می کرد تا مبادا مردم را غارت کنند. کریم خان دستمزد کارمندان دولتی را زیاد می داد که مبادا رشوه بگیرند. کریم خان همراه لشکر خود زنان تن فروش را می برد که مبادا در مسیر طولانی سربازانش در شهرها و روستاها به زنان و دختران آبرومند تجاوز کنند. کریم خان به روحانیون احترام می گذاشت ولی اجازه دخالت در سیاست به آنها نمی داد، چون عقیده داشت که باعث از شورش افغانها و سقوط صفویه روحانیون بودند. کریم خان طرفدار حقوق زن بود. در زمان کریم خان زنان در مسابقات اسب سواری شرکت می کردند و کریم خان آنها را تشویق می کرد. اما در دوران قاجار زنان باید با روبنده بیرون می رفتند. پیاده رو مردان و زنان از هم جدا بود. زنان حق نداشتند در یک درشکه با مردان بنشینند حتی اگر آن مردان برادر و یا شوهر و پدر باشد.آغا محمد خان قاجار یک بنیادگرای دینی بود. او مثل شاهان صفوی به آخوندها رو می داد. شاهان قاجار با روحانیون حشر و نشر داشتند.
    علت بی کفایتی جانشینان کریم خان زند مصرف زیاد شراب توسط آنها بود و این از مسائلی است که باید به آن اذعان کنم. بچه ها! به خدا قسم من یک ترک هستم ولی باید از حق دفاع کنم. این دلیل نمی شه که چون ترکم از آغا محمد خان قاجار طرفداری کنم و کریم خان زند را بکوبم.

    پاسخحذف
  92. ناشناس۳.۱۰.۸۹

    بچه ها قرار دادن نام کریم خان زند در کنار احمد خان درانی اشتباه بزرگی است. کریم خان بر علیه حکومت مرکزی نشورید! بلکه جنگ او با امسال احمدخان درانی بود که در جای جای ایران ادعای استقلال کرده بودند. اگر کریم خان نبود، ایران نه به سه قسمت، بلکه به سی قسمت تقسیم می شد.
    کریم خان مشهد را در اختیار نوه نادر به احترام نادر قرار داد ولی عملاً در آنجا نفوذ داشت. زمانی که دو پسر شاهرخ افشکار در خراسان برعلیه پدر خود شورش کردند، کریم خان زند آن دو را به شیراز فرا خواند و کدخدا منشانه آنها را با پدر آشتی داد و از آنها خواست که به پدر تعرض نکنند.

    پاسخحذف
  93. محمد۸.۱۰.۸۹

    خداداد لغمانی از جرمنی
    شفایت دهد خداوند

    پاسخحذف
  94. ناشناس۱۲.۱۰.۸۹

    من با اینکه ضعیف ملت ایران را دیده بودم ولی نمی دانستم که این قدر فرومایه گان هم در این دیار خفتگان وجود داشته باشد همانکه سعدی گفته است
    سعدیا شیرازی ها پندی مدی کمزاد را ///
    کم زاد اگر عاقل شود گردن زند استادرا///
    لعنت به اندیشه های خراب

    پاسخحذف
  95. ناشناس۲۸.۱۰.۸۹

    روزمونو ساختی، خیلی با مزه‌ای استاد

    پاسخحذف
  96. ناشناس۳۰.۱۰.۸۹

    علی زند ali.zand@sbcglobal.net

    نام نیک رفتگان ضایع مکن.....
    به نگارنده این مقاله نصیحت نیامده، این شعر بیشتر در خور احوال استاد هست؛
    بزرگش نخوانند اهل خرد / که نام بزرگان به زشتي برد

    پاسخحذف
  97. محی الدین اراکی۱۱.۱۱.۸۹

    از نظرات بعضی از هموطنان تعجب می کنم
    کریم خان زند را که عامل تجزیه ایران شد را تکریم و تمجید می کنند .
    کشور پهناور ایران در دوره افشاریه بوسیله خان زند و ابدالی ملعون پشتون تجزیه شد به سه کشور.
    این آدمهای زشت کردار تیره اندیش چه جای دفاع دارند.
    اگر ایران امروز ده آزادمرد داشته باشد مسلما یکی از آنها ارد بزرگ است .

    پاسخحذف
  98. ناشناس۱۱.۱۱.۸۹

    اگر آدم کمی منصف باشد می فهمد صحبتهای ارد بزرگ کاملا درست و بجاست . متاسفانه بعضی ها به جای نگاه میهن پرستانه و کلان به موضوعات و حقایق تاریخی دچار تبارزدگی و نگاه بومی و منطقه ایی هستند . و این باعث می شود حقایق را نپذیرند . استاد آتشی ممنون از شما . پیلور از دالاهو کرمانشاه

    پاسخحذف
  99. ناشناس۲۴.۱۲.۸۹

    منظور شما از افغانستان وفرزندان ایران چیست؟

    پاسخحذف
  100. ناشناس۵.۳.۹۰

    یک آریایی هستم که به دلیل مرزکشی های کنونی جهان ملیتم افغانی نامیده میشود

    ما کشور میخواهیم تشکیل شده از ایران سربلند و بخش جا شده آن افغانستان امروزی
    کشوری بدون عرب ها بدون پشتون ها و هزاره های مغولی

    امید است به راستی گراید نظریات ارد بزرگ

    پاسخحذف
  101. جان برکف۱۸.۱۱.۹۰

    درود بر مردمان اریایی
    خوب همه ما میدونیم که بعد اسلام و با ورود اعراب و بعداز اون مغول ها دیگه کسی واسه ایران جان فشانی نکرد و نام ایران را سربلند نگاه دارد.
    چون دیگه اون خصلت واقعی مردمان قبل از اسلام ازبین رفته بود.
    ما بعد از اسلام تعدادی انگشت شماری داریم که به ایران زمین واقعا خدمت کردند. یکی از این نمونه ها ندر قلی یا همان نادر شاه بزرگ بود.
    من اندکی اطلاعات درباره کریم خان زند دارم کریم خان زند یک بی سواد روستای بود که بخاطر دلاوری های که همراه نادر شاه کرده بود بعد ازکشته شدن نادر شاه به قدرت رسید .
    کریم خان زند خوبی های هم داشته است یکی از این خوبی ها و وطن پرستی های که کرده بود این بوده است که یک روز انگلیسی ها تازه چینی اختراع کرده بودن وبرای فروش به ایران وارد دربار کریم خان زند شده بود که کریم خان زند به انگلیسی ها گفت من قوری مسی را به زمین می اندازم شما هم ان ظرف چینی را و انگلیسی ها در پاسخ گفتن نه چون چینی میشکند .کریم خان زند گفت شماها خیلی زرنگید ان ظرف چینی را به مردم من بفروشید و این ظرف ها بشکنند و ما از شما بخریم و شماها پولدار بشوید وما هروز فقیرتر.این هم یکی از خوبی های کریم خان زند.ادم باید همیشه خوبی های یک نفرو در نظر گرفت نه بدیهایش را.........

    پاسخحذف
  102. وحید افغان۲۴.۱۱.۹۰

    وحید افغان
    زنده باد خراسانیان ایرانیان واریانیان که همه یک ملت و مردم هستند
    مرگ به این پشتون های که 200 سال کشور مارا به اجنبی فروختند
    زنده باد ارد بزرگ و احمدشاه مسعود وغیره انسانیهای وطن دوست

    پاسخحذف
  103. ناشناس۳.۱.۹۱

    محمد عیسی آریا هستم ازشهر کندز افغانستان.
    ببخشید که جسارت میکن،امابدانید که این کسانی که خود را وارثین برحق افغانستان میدانند، این را بایت قبول کنندکه ازهمان منافقینی اند؛که ازیکسو مسلمان حقیقی میشمارند وبا گروه تروریستان و کافران {یهود و مسیحی} همدست شده به نام طالب خون مردم مسلمان را میخورند وازسوی دیگر بصورت آشکارکرزی خاین وکابینه فاسدش فرهنگ و زبان فارسی را میبلند وهیچ امتیازی به آن قایل نیستند. این برادران بدانند که شما در نزد وجدانتان هم شرمنده هستید اماخود را فریب میدهید. بیایید که ازاین دوگرایی بیرون برامده از نو آغاز کنیم بنام قوم،زبان و مذهب خود را از بین نبریم مگرتنهاماییم که ازچندزبان دریک کشور جمع شدیم . و بحس دیگر اینکه پشتون هم از قوم آریایی هست نه تنها فارسی زبانان.

    پاسخحذف