نگاهی دیگر به تهی دستی

نگاهی دیگر به تهی دستی

فره ورتیش دومین پادشاه ایران از دودمان مادها و فرزند دیاکو بود . بامدادان بر دیوار دژ کاخ فراز آمده به خانه های مردم هگمتانه می نگریست هنوز بسیاری در بستر خویش آرمیده و زندگی در شهر جریان نیافته بود فرمانروا به لب دیوار دژ آمده و به پایین نگریست در پای دیوار زنی را دید که بر خاک های پای دژ خوابیده است به دیده بان نزدیک خویش گفت این زن در اینجا چه می کند و کی به اینجا آمده ؟
دیده بان گفت بسیاری از شبها زنهای تنها در پای دژ می خوابند چون اینجا امنیت هست و کسی آنها را آزار نمی دهد . فرمانروا گفت مگر آنها زندگی ندارند . نگهبان گفت بسیاری از آنها بیوه اند و یا سرپرستی ندارند همسرانشان یا در جنگ کشته شده اند و یا بیماری جانشان را گرفته .
فره ورتیش رایزن پیرش را خواست و جریان را برایش باز گو نمود . و به او گفت قدرت فرمانروا تنها در ایجاد امنیت در مرز ها نیست مردم هم باید امنیت جانی و همینطور ادامه زندگی داشته باشند .
دستور داد چهارصد اسب از داشته های فرمانروایی را فروختند و با آن ساختمانی در کنار کاخ خویش بنا نمود برای زنان و مردان تنها و دردمند . روزی سه وعده غذا به آنها داده می شد . بی پناهان را پس از نگهداری تشویق به زندگی و فعالیت های شرافتمندانه می کردند .
ارد بزرگ اندیشمند و متفکر برجسته کشورمان می گوید : آزادگان تهی دستی را ننگ می دانند و نه تهی دستان را .

پادشاه ایران فره ورتیش دستور داد در تمام شهرهای ایران چنین ساختمانهایی ساخته شود . و یکی از هنجارهای اصلی این برج ها این بود که نام و نشانی از آمدگان نمی پرسیدند .


یاسمین آتشی


۲ نظر:

  1. عزيزم، اين عكس بيشتر جنبه فانتزي دارد و زيبايي مطلب شما را كمرنگ مي كند، سعي كن عكس مناسب و درخوري براي اين مطلب زيبا پيدا كني.

    پاسخحذف
  2. خانم من نه میگم نظرتون کاملاً درسته نه میگم کاملا اشتباه ! ولی اینو هیچ وقت یادتون نره این مردمن که تاریخو میسازن! کریم خان ایرانو تجزیه کرد!!!! یعنی بدتر از طایفه ی بی تبار قاجار؟؟؟؟ کو تجزیه؟؟؟اگر هم تجزیه ای بوده که نبوده حداقلش اعتماد به نفس ایرانی در زمان زندیه نرفت زیر سوال!!! نه مث قاجار که تمام هست و نیست مردم رفت که هیچ حتی مردم ایران هویت خودشون و از یاد بردن! ودیگه باور به اینکه ایرانی می تونه تو این دوره ننگین کشته شد!! پس خواهشاً تو قضاوت درباره ی شخصیت ها منصفانه صحبت کنید واز یک بعد نگاه نکنید ! کریم خان هر کس که بوده دیگه مردم ایرا هیچوقت آرامش وعدل ودادی رو که در زمان این حاکم دیدند در تایخ خود نخواهند دید!!! توی تایخ مهم مردمن نه الماس یا یاقوت یکه لمروز هست و فردا نیست!!!!!!!!!!!!!!

    پاسخحذف