کجا دلبری زیباتر از "ایران" سراغ دارید ؟

http://anddisheh.files.wordpress.com/2010/07/11a952db8fd8afd075764a86d38d0d61d53343bb.jpg

دوستی بی درنگ گفت در تاریخ ایران هر چه پادشاه است ستمگر و خائن ... گفتم من مدافع فرهنگ سترگ ایران زمین و خوبیهای آنم . کار من نشان دادن ارزشهایی هست که در طول تاریخ کشورمان داشته ایم و در جهان امروز اگر این ارزشها را بازگویی نکنیم فرزندانمان فکر می کنند ما در مقابل فرهنگ غرب و شرق هیچ چیزی برای گفتن نداریم . آن دوست گفت شما در کجای دوران گذشته چیز مثبتی دیده اید ؟! هر چه هست سیاهی و تباهی است ... دیدم اگر از خودم چیزی بگویم آن دوست باز هم بر حرفهایش اصرار خواهد ورزید پس از ابوریحان بیرونی گفتم که : «... دی ماه، نخستین روز آن خرم روز است و این روز و ماه هر دو به نام خداوند است که هرمز نامیده می شود، یعنی حکیم و دارای رای و آفریدگار . در این روز عادت ایرانیان چنین بوده که پادشاه از تخت شاهی پایین می آمد و جامه ای سفید می پوشید و در بیابان بر فرش های سپید می نشست و دربان و یساولان را که شکوه پادشاه با آن هاست به کنار می راند و هر کس که می خواست پادشاه را ببیند، خواه دارا و خواه نادار بدون هیچ گونه نگهبان و پاسبان، نزد شاه می رفت و با او به گفتگو می پرداخت و در این روز پادشاه با برزگران می نشست و در یک سفره با آن ها خوراک می خورد و می گفت : من مانند یکی از شماها هستم و با شماها برادرم، زیرا استواری و پایداری جهان به کارهایی است که به دست شما انجام می شود و امنیت کشور نیز با من است، نه پادشاه را از مردم گریزی است و نه مردم را از پادشاه ...»
دوستم سکوت کرده و به دقت گوش میداد اما حرف من تمام شده بود .
چون دیدم نگاهش از روی علاقه است این جمله حکیم ارد بزرگ را هم به او گفتم : کجا دلبری زیباتر از "ایران" سراغ دارید ؟ معشوقی که هزاران هزار پیکر عاشق در زیر پایش ، تن به خاک کشیده اند .
دوستم گفت واقعا چرا ما از گذشته مان جز نکات منفی ، چیز دیگری نمی دانیم ؟!...


یاسمین آتشی

۱۷ نظر:

  1. غلامحسین۲۰.۴.۸۹

    فرحناز خانم
    سلام گرم مرا خدمت استاد یاسمین آتشی مادر میهن دوست و پیشرویتان برسانید .
    آرزوی موفقیت برای شما دارم

    پاسخحذف
  2. ناشناس۳۰.۴.۸۹

    من تقریبا با تمامی داستانها اشک ریختم و تاسف خوردم برای حال ایران .

    پاسخحذف
  3. ناشناس۱.۶.۸۹

    nniloofar@yahoo.comخواهش میکنم من از این رفتار ایران دوستانه شما خوشم امده
    تا به امروز هر چه از تاریخ خوانده ام یادم است
    اگر سرتان خلوت است برایم ای میل بزنید

    پاسخحذف
  4. ناشناس۴.۶.۸۹

    گروه پاسداران تمدن ایران تشکیل شد
    در این راه به کمک همه نیاز داریم.
    یاران ایران دست به دست هم بدهیم و قدمی دیگر برای سر افرازی ایرانمان برداریم
    ایجاد محیطی سالم و پاک و خالص برای زنده کردن و یاد اوری تاریخ پر شکوه ایران بزرگ
    در محیطی ازاد صحبت کنید و دوستانی همفکر بیابید و به بحث با هم از طریق ایمیل بپردازید.
    دست من دست تو دست ما امروز را میسازد
    کاری کنیم چون گذشتگانمان در برابر ایندگان شرمنده نشویم
    برای اشنایی بیشتر اینجا کلیک کنید
    http://groups.google.com/group/greatiran/web/greatiran
    خواهش من از همه ی کسانی که حتی کمی وجدان میهن پرستانه دارند این است که با حضور خود در این جمع در این راه که با تلاش فراوان شروع شده ما را یاری کنند.....
    قدمی برداریم ... کوروش منتظر است...

    پاسخحذف
  5. ناشناس۴.۶.۸۹

    گروه پاسداران تمدن ایران تشکیل شد
    در این راه به کمک همه نیاز داریم.
    یاران ایران دست به دست هم بدهیم و قدمی دیگر برای سر افرازی ایرانمان برداریم
    ایجاد محیطی سالم و پاک و خالص برای زنده کردن و یاد اوری تاریخ پر شکوه ایران بزرگ
    در محیطی ازاد صحبت کنید و دوستانی همفکر بیابید و به بحث با هم از طریق ایمیل بپردازید.
    دست من دست تو دست ما امروز را میسازد
    کاری کنیم چون گذشتگانمان در برابر ایندگان شرمنده نشویم
    برای اشنایی بیشتر اینجا کلیک کنید
    http://groups.google.com/group/greatiran/web/greatiran
    خواهش من از همه ی کسانی که حتی کمی وجدان میهن پرستانه دارند این است که با حضور خود در این جمع در این راه که با تلاش فراوان شروع شده ما را یاری کنند.....
    قدمی برداریم ... کوروش منتظر است...

    پاسخحذف
  6. ناشناس۱۲.۶.۸۹

    سلام خسته نباشید از شما به خاطر داستانهای قشنگتون ممنونم اگر میشه از کورش کبیر عزیز بیشتر بگید ( دوست دار همیشگیه ایران و ایرانی مجیب نوربخش )

    پاسخحذف
  7. - هشت اصل در فلسفه اُرُدیسم - Orodism


    1- اگر پایکوبی و شادی نباشد ، جهان را ارزش زیستن نیست .

    2- زندگی بدون آزادی ، شرم آور است .

    3- تا چیزی از دست ندهی چیز دیگری بدست نخواهی آورد این یک هنجار همیشگی است .

    4- آنانیکه همیشه در آرامش هستند لاابالی ترین آدمهایند .

    5- رسیدن به راستی و درستی چندان سخت و پیچیده نیست کافیست کمی به خوی کودکی برگردیم .

    6- دشمنی و پادورزی ، به آدم خردمند انگیزه زندگی می دهد .

    7- اگر می خواهی بزرگ شوی ، از کردار نیک دیگران فراوان یاد کن .

    8- عشق به میهن نشان پاکی روان آدمی ست .

    ارد بزرگ ، اندیشمند و متفکر ایرانی ست . بیش از هزار جمله قصار و حکیمانه از او در کتاب سرخ گردآوری شده است . در هشت اصل اردیسم ، شیره و عصاره آن جملات در نظر گرفته شده است . شهدی که می تواند کام هر انسان آزاده ای را شیرین نماید .

    پاسخحذف
  8. ناشناس۳.۸.۸۹

    درود و سپاس از یاسمین گرامی

    از مطالب بسیار زیبا و پندآموزتون سپاسگزارم .میخواستم بدونم میشه از مطالبتون بدون دخل و تصرف در سایتهای دیگه برای آگاهی هموطنان استفاده کرد یا خیر؟

    پاسخحذف
  9. سلام
    استفاده از مطالب سایت برای همگان آزاد است . و مشکلی نیست .

    پاسخحذف
  10. سعید۶.۸.۸۹

    این همان ایران که منزلگاه کیکاووس بود جایگاه داریوش و مئمن سیروس بود...

    پاسخحذف
  11. ناشناس۱۱.۸.۸۹

    با خوندن تماميه اين حكايات اشك تو چشمام جاري شد!
    ازتون تقاضا دارم اين حكايات زيبا رو به جاپ برسونيد.

    پاسخحذف
  12. ناشناس۲.۱۰.۸۹

    ایران ن ن ن
    گمان نمیکنم نامی پر آوازه تر از ایران شنیده باشم
    *ایران یعنی جاودان*نگذاریم از ایران فقط... باقی بماند!
    به پیش...

    پاسخحذف
  13. ناشناس۵.۱۰.۸۹

    اینقدر فاشیست نباشید.
    تنها نکته مشترک مردم ایران اسلام است. زنده باد اسلام و مسلمین و نه ایران.

    پاسخحذف
  14. ناشناس۱۰.۱۰.۸۹

    ازتفکر کسانی چون شما باید سپاس ودرود گفت زنده باد ایران وایرانی

    پاسخحذف
  15. نریمان۱۰.۱۰.۸۹

    دوست داشتم فقط در همراهی متن زیبای خانم آتشی مطلبی بگم اما نا خود آگاه بعضی نظرات رو که خوندم دوباره یاد بیت زیبای مخمد تقی بهار (روحش شاد ) افتادم که به زیبایی حق مطلب رو بجا آوردن
    در دست کسانی است نگهبانی ایران
    که اصرار نمودن به ویرانی ایران
    فقط امیدوارم بیش از این به قهقهرا نریم و بتونیم برگردیم به جایگاهی که داشتیم

    اى واسطه رحمت حق بهر خدا را
    زين خاك بگردان ره طوفان بلا را

    پاسخحذف
  16. Mamnun,besiar amuzandeh va ba mohtava bud.be omide sarbolandiye IRANe moghaddaseman.

    پاسخحذف
  17. درود بر شما نازنین بانو

    بوسه میزنم بر دستان پر مهرتان که برای ایران تلاش میکنند.

    سپاسگزارم که چکیده دانش و مطالعه خودتان را در اختیار دیگران میگذاریید و ما را از شهد نوشین پیشینه گران بهای نیاکانمان سیراب میسازید.

    آرزوی بهترینها و زیباترین آرزوها را برای شما بانوی نازنین میهن دوست دارم.

    و هزاران بار دختر گلتان را سپاس میگویم که ما را از دانسته های شما بهره مندمیسازند.

    خدای ایران نگهدارتان باد.

    پاسخحذف