روز ازدواج پسر نادرشاه افشار

http://www.persi.com/Galleries/1915_corontion/coronationsalatin/ch01.jpg

نادرشاه افشار
پس از بخشیدن دوباره تاج و تخت هند به "محمد شاه گورکانی" پادشاه هندوستان ، خواست یکی از دختران او را به همسری نصراﷲ میرزا دومین پسر خود درآورد . از سویی دیگر دستور تشکیل جلسه با شکوهی از اندیشمندان و خردمندان هند را در کاخ پادشاهی داد . محمد شاه گورکانی پس از دیدن آن همه از دانشمندان کشورش در کاخ اش به پادشاه ایرانزمین گفت تا کنون هیچ گاه این همه اندیشمند و خردمند در کاخ ما دیده نشده بود . نادرشاه خندید و به او گفت اگر گوشت به حرف خردمندانت بود ، من هم اکنون در حال جنگیدن با سپاه یاغی عثمانی بودم و مرا به هند چکار ؟ ...
نصراﷲ میرزا فرزند نادر به پدر گفت چه لزومی بود در روز مراسم ازدواج من این همه عالم اینجا بیاید و پدر دستی بر شانه اش گذاشت و گفت تو باید اینها را ببینی و بشناسی اینها بهترین دوستان تو هستند . ارد بزرگ اندیشمند کشورمان می گوید : (چه فریست زندگی را ، آنگاه که برآزندگان را نشناسی ؟ و در خود بپیچی ؟ ) .
گفته می شود پس از بازگشت سپاه پیروز ایران از هند ، محمدشاه گورکانی دستور داد بخشی از کاخ اش ، محل همیشگی درس و بحث اندیشمندان هندی باشد ...


یاسمین آتشی




۲۱ نظر:

  1. ناشناس۱۷.۵.۸۹

    خوب بود ممنون

    پاسخحذف
  2. ناشناس۲۳.۵.۸۹

    عالی بود دست و پنجه تون طلا

    پاسخحذف
  3. سلام
    کارتون عالیه
    پیشنهاد میکنم داستان ها رو به صورت کد جاوا برای نمایش در وبلاگ ها در اختیار همه وبلاگ نویسا قرار بدی
    اینجوری برای شناخت تاریخ ایران عالی میشه
    اگر خواستی منم کمکت می کنم
    www.nima-s.mihanblog.com

    پاسخحذف
  4. ناشناس۳۰.۵.۸۹

    عالئ

    پاسخحذف
  5. ناشناس۳۰.۵.۸۹

    عالئ

    پاسخحذف
  6. ناشناس۳۱.۵.۸۹

    خوب بود ولی خیلی کوتاه

    پاسخحذف
  7. ناشناس۴.۶.۸۹

    به امید دیدار

    پاسخحذف
  8. اسب سوار کالسکه چی۱۵.۶.۸۹

    ممنونم

    پاسخحذف
  9. ناشناس۲۳.۶.۸۹

    عالی بود

    پاسخحذف
  10. ناشناس۲۹.۶.۸۹

    به امید روزی نزدیک که ایران سرشار از عالم ودانشمند شود

    پاسخحذف
  11. ناشناس۱۳.۷.۸۹

    عصلي اما كوتاه

    پاسخحذف
  12. ناشناس۱۵.۹.۸۹

    کار مهم و جالبیه-مرسی

    پاسخحذف
  13. ناشناس۲۷.۹.۸۹

    چوایران نباشدتن من مباد ایرانی سربلند باشی -مریم

    پاسخحذف
  14. ناشناس۵.۱۰.۸۹

    khili jalb bod
    bazam gadim

    پاسخحذف
  15. ناشناس۱۰.۱۰.۸۹

    خوب بود خيلي جالب وكوتاه

    پاسخحذف
  16. سلام
    اگر میشه از مطالبت در وبلاگم استفاده کنم داستان ها هم خیلی جالب بود

    پاسخحذف
  17. ناشناس۳.۱۱.۸۹

    خوبه عزیز

    پاسخحذف
  18. ناشناس۸.۱۱.۸۹

    دست نويسنده دردئ نكنه واقعا زحمات زيادي براي جمع آوري اين مطالب كشيده انشاءالله هميشه پرتوان وپرتلاش باشي ياسمين خانم

    پاسخحذف
  19. ناشناس۱۶.۱۱.۸۹

    به نظر من گفتن اين داستانها خيلي خوبه

    پاسخحذف
  20. ناشناس۱۵.۸.۹۱

    daragazi dege

    پاسخحذف