وونن پادشاه ایران و اسب سپید


روزی اسب سپیدی را تقدیم پادشاه ایران "وونن" يكم پادشاه اشکانی نمودند و گفتند این اسب توسط بهترین سوارکاران آموزش دیده ، بدنی ورزیده دارد و بسیار باهوش است . یکی از مشاوران دربار گفت اسب سفید برای پادشاه ایران خوب نخواهد بود . وونن پرسید چرا ؟ و آن رایزن پیر گفت چون اسب سپید مرکب ارواح است . پادشاه ایران خندید و سوار بر اسب شد .
دانای ایرانی ارد بزرگ می گوید : سخن بدون پشتوانه ، یعنی گزاف گویی .
گفته می شود اسب سپید چندین بار جان پادشاه ایران را نجات بخشید و درنهایت آن اسب توسط یکی از جاسوسان رومی مسموم شد ...


یاسمین آتشی

۷ نظر:

  1. ناشناس۲۱.۵.۸۹

    تنم به لرزه در میاد وقی تاریخ بسیار زیبا و ارزشمنده گمشده ی وطن عزیزمو پیدا میکنم.بهش و به داشتن هم وظنی مثل شما افتخار میکنم.
    رضا شوریابی19ساله از نیشابور.

    پاسخحذف
  2. ناشناس۸.۶.۸۹

    سخن بدون پشتوانه ، یعنی گزاف گویی
    استناد به هر کاغذی استناد به تاریخ نیست.
    هر سندی به که از درگاه اندیشه و عقل بگذرد بعد مورد استناد قرار گیرد.
    من هم دوست دارم به میهنم ببالم که می بالم
    اما هرکه به ایران سفر کند قبل از تخت جمشید و اصفهان امروز ما را می بیند. حال من و تو
    که چه اندازه میراث دارن شایسته ای بوده ایم برای آن پشتوانه.

    پاسخحذف
  3. ناشناس۸.۶.۸۹

    ممنون رفیق مطلب بسیار عالیه

    پاسخحذف
  4. ناشناس۸.۶.۸۹

    یاسمین جان اگر بزرگوارانی چون تو نبودن این ارزشها هیچوقت زنده نمی شد.وجود شیر زنانی چون تو ایرانی آزاد خواهد ساخت.محمد از رودبارزیتون

    پاسخحذف
  5. ناشناس۸.۶.۸۹

    زیبا بود
    اگه امکانش هست منبعش رو هم بگین

    پاسخحذف
  6. ناشناس۱۶.۱۱.۹۰

    خیلی داستان البی بود نشون میده که ما ایرانی های اصیل خرافه پرست نبودیم

    پاسخحذف