بزرگمهر و ارد بزرگ

http://www.blog.baghaee.com/wp-content/uploads/2010/08/beterlife.jpeg

بزرگمهر (بختگان) یا همان بوذرجمهر در سالهای پایانی عمر خود خواست دیدار دوباره ایی از زادگاه خویش مرو داشته باشد . شامگاه به نزدیکی رودخانه خروشان اترک رسیدند . از اسب پیاده شده و چادر زده و آرمیدند بزرگمهر در خواب دید رودخانه اترک خشکیده و سله بسته است سطح کف رودخانه را ترک های عمیق پوشانیده چون چند گامی برداشت صدای آشنایی از زیر پایش شنید خم شد و تکه سله ایی از روی زمین برداشت در زیر آن عکس خویش را در آبی زلال دید ، کمی که دقت نمود ماهی سرخ کوچکی در آب چشمه بازی می کرد نسیمی وزید و بزرگمهر احساس کرد تمام ذرات وجودش در آسمان پراکنده می شود و در همان حال دید آب چشمه فواره کنان به ناگاه دریایی آبی گشت . فردای آن روز هنگام گذشتن از عرض رودخانه اترک به ملازمینش گفت در نوجوانی وقتی از این رودخانه می گذشتم به فکر تعبیر خواب پادشاه ایران انوشیروان بودم و امروز در اندیشه تعبیر خواب خود . ملازمین پرسیدند کدام خواب ؟ و بزرگمهر خوابش را گفت ملازمین نگاهی به هم کردند و پرسیدند تعبیرش چیست حکیم ؟ و بزرگمهر پاسخ داد قرنها بعد هنگامی که وجودم همچون گردی در این جهان است از بستر همین رودخانه کسی خواهد جوشید که سیمایش شبیه من است ، صدایش آشناست و اندیشه اش ناب ، بزرگمهری دیگر خواهد بود ... اکنون تقریبا 15 قرن از آن زمان می گذرد تنها کسی که اندیشه هایش هم پای بزرگمهر جوشید و فراگیر شد و ریشه اش از بستر همان رودخانه است کسی نیست جز "حکیم ارد بزرگ" . او هم اکنون زنده است . سفری به سرزمین اجدادی این فیلسوف و حکیم ایرانی داشتم ارگ شیروان که خانه اجدادی حکیم ارد بزرگ بوده است در کنار رودخانه اترک می باشد و امروز می بینیم جملات و پندهای حکیمانه اش چهره متجلی و نوینی از اندیشه های خردمندانه بزرگمهر است .
حکیم ارد بزرگ می گوید : در کاخ های ویران شده نامداران سرزمینمان ایران می توان هزاران هزار چشمه جاری دید ...می توان فریادهای دادگستر آنها را شنید ... و تنهایی را از یاد برد .
و در جایی دیگر بسیار زیبا از خصلت ما ایرانیان سخن می گوید : رود مهر در این سرزمین جاریست ... آزادی و آزادگی خواست همیشگی ایرانیان بوده است .


یاسمین آتشی

۵ نظر:

  1. ناشناس۲۱.۵.۸۹

    در حین خوندن این مطالب بدنم به لرز در میاد !
    رضا شوریابی 19 ساله از نیشابور.

    پاسخحذف
  2. افشین درگزی۶.۶.۸۹

    ارد بزرگ و بزرگمهر از افتخارات کشورمان هستند من هر دوی این بزرگان را دوست دارم شهر ما درگز تقریبا از نزدیکترین شهر ها به مرو و شیروان است . مردم این دو شهر با ما از یک نسب و دارای یک فرهنگ مشترک و زبان نزدیک به هم هستیم .

    پاسخحذف
  3. ناشناس۲۳.۷.۸۹

    ممنون از این مطلبتون به شیروانی بودنم افتخار میکنم

    پاسخحذف
  4. ناشناس۸.۹.۸۹

    با سلام فقط میخوام تشکر کنم من با اینکه یه شیروانی هستم از این مطالب اصلا خبر نداشتم درود به شرف نویسنده که نمی دونم اگه نباشن نمیدونم سر تاریخ و هویت ما چی میاد

    پاسخحذف
  5. If you born poor, it's not your mistake. But if you die poor it's your mistake

    پاسخحذف