نگاه خیام به ارزش شادی

Khaiam

روزی کسی به خیام خردمند ، که دوران کهنسالی را پشت سر می گذاشت گفت : شما به یاد دارید دقیقا پدر بزرگ من ، چه زمانی درگذشت ؟!
خیام پرسید : این پرسش برای چیست ؟
آن جوان گفت : من تاریخ درگذشت همه خویشانم را بدست آورده ام و می خواهم روز وفات آنها بروم گورستان و برایشان دعا کنم و خیرات دهم و...
خیام خندید و گفت : آدم بدبختی هستی ! خداوند تو را فرستاده تا شادی بیافرینی و دست زندگان و مستمندان را بگیری تا نمیرند تو به دنبال مردگانت هستی ؟!... بعد پشتش را به او کرد و گفت مرا با مرده پرستان کاری نیست و از او دور شد .
فیلسوف کشورمان حکیم ارد بزرگ می گوید : (کاویدن در غم ها ما را به خوشبختی نمی رساند) .
و هم او در جایی دیگر می گوید : (آنکه ترانه زاری کشت می کند ، تباهیدن زندگی اش را برداشت می کند) .
امیدوارم همه ما ارزش زندگی را بدانیم و برای شادی هم بکوشیم .


یاسمین آتشی


۱۶ نظر:

  1. شادی شده یک رویا ...

    پاسخحذف
  2. دوست گرامی از آشنائیتان خوشبختیم
    من با شما از طریق ایمیلم آشنا شدم
    امیدوارم شما هم مارا سرافراز کنید
    به ایرانیان ایراندوست افتخار میکنیم
    از متنی که به ایمیلم فرستادید میخواهم در وبلاگم استفاده کنم - سپاس فراوان

    پاسخحذف
  3. با سلام
    من چند روزه پیش از طریق یکی از دوستان که یکی از پست های شما را لینک کرده بود آشنا شدم.
    آنقدر جذب شدم که همه ی آرشیو وبلاگتان را خواندم. واقعا یک همچین وبلاگی را ما در وبلاگستان فارسی کم داشتیم اکثر اشخاصی که میخواهند از تاریخ ایران بنویسند فقط از هخامنشی , کوروش وداریوش بزرگ مینویسند.
    به هرحال ممنونم و هر کاری برای معرفی وبلاگ شما بتوانم انجام میدهم.

    پاسخحذف
  4. ناشناس۴.۶.۸۹

    گروه پاسداران تمدن ایران تشکیل شد
    در این راه به کمک همه نیاز داریم.
    یاران ایران دست به دست هم بدهیم و قدمی دیگر برای سر افرازی ایرانمان برداریم
    ایجاد محیطی سالم و پاک و خالص برای زنده کردن و یاد اوری تاریخ پر شکوه ایران بزرگ
    در محیطی ازاد صحبت کنید و دوستانی همفکر بیابید و به بحث با هم از طریق ایمیل بپردازید.
    دست من دست تو دست ما امروز را میسازد
    کاری کنیم چون گذشتگانمان در برابر ایندگان شرمنده نشویم
    برای اشنایی بیشتر اینجا کلیک کنید
    http://groups.google.com/group/greatiran/web/greatiran
    خواهش من از همه ی کسانی که حتی کمی وجدان میهن پرستانه دارند این است که با حضور خود در این جمع در این راه که با تلاش فراوان شروع شده ما را یاری کنند.....
    قدمی برداریم ... کوروش منتظر است...

    پاسخحذف
  5. سلام
    کاملا موافقم , در همه ی حالات می توان شادی آفرید . بخشهای خبری تلویزیون به طور مداوم خبرهای تلخی از آوارگی مردم در اثر بلایای طبیعی و جنگ و قحطی و امثالهم نشان می دهد که بزرگها با چهره هایی زار و حال پریشان کناری ایستاده اند و بچه ها با همان احوال پریشان شادمانه به بازی مشغولند .
    می توان در هر حالتی شاد ماند .
    بلاگ وزینی دارید . تبریک عرض می کنم . با اجازه شما را به پیوندهایم اضافه کردم . اگر فرصت شد سری هم به من بزنید . www.parsaveh.com

    پاسخحذف
  6. mardawij۹.۶.۸۹

    danke schön

    پاسخحذف
  7. - هشت اصل در فلسفه اُرُدیسم - Orodism


    1- اگر پایکوبی و شادی نباشد ، جهان را ارزش زیستن نیست .

    2- زندگی بدون آزادی ، شرم آور است .

    3- تا چیزی از دست ندهی چیز دیگری بدست نخواهی آورد این یک هنجار همیشگی است .

    4- آنانیکه همیشه در آرامش هستند لاابالی ترین آدمهایند .

    5- رسیدن به راستی و درستی چندان سخت و پیچیده نیست کافیست کمی به خوی کودکی برگردیم .

    6- دشمنی و پادورزی ، به آدم خردمند انگیزه زندگی می دهد .

    7- اگر می خواهی بزرگ شوی ، از کردار نیک دیگران فراوان یاد کن .

    8- عشق به میهن نشان پاکی روان آدمی ست .

    ارد بزرگ ، اندیشمند و متفکر ایرانی ست . بیش از هزار جمله قصار و حکیمانه از او در کتاب سرخ گردآوری شده است . در هشت اصل اردیسم ، شیره و عصاره آن جملات در نظر گرفته شده است . شهدی که می تواند کام هر انسان آزاده ای را شیرین نماید .

    پاسخحذف
  8. ناشناس۶.۹.۸۹

    مطلا بسیار جالبی بود
    قابل توجه هم میهنم خانم بسطامی ما جهان سومی ها همیشه انتظار داریم کسی دیگری کارها را انجام دهد.
    رویای شاد بودن بستگی به کسی به جز خودتان ندارد.

    پاسخحذف
  9. ناشناس۲۲.۹.۸۹

    واقعا برا همتون متاسفم که یک مشت حرف بی سند و مدرک از ارد را بدون فکر کردن در مورد انها قبول دارید . کریم خان بدون شک چهره مخدوش ناپذیر تاریخ ایران زمین خواهد بود. و نه مزخرفات ارد و نه هیچ کس دیگری نمی تواند عدالت طلبی نیک خویی ایران دوستی و وکیل الرعایا بودن این دلاور مرد لر را به چالش بکشاند. بنده به عنوان یک دانشجوی دکترای تاریخ با سند و مدرک بر دهان معاندان و یاوه گویان مهر خموشی مینهم و وکیل الرعایا راشایسته پرستش و تقدس میدانم. درود بر ایران و ایرانی. در ضمن از اردخان تقاضا دارم به جای این یاوه گفتن کمی هم انصاف را رعایت کنند

    پاسخحذف
  10. غلامرضااحمدی۹.۱۰.۸۹

    عشق تفکری زیبا به اینده جهت اتصال به اندیشه ای نو درارتباط با ساختن کلبه ای ازنور در ورای تاریکی ذهن وگرفتن روشنایی از منبع هستی است....غلامرضااحمدی شیراز

    پاسخحذف
  11. غلامرضا احمدی۱۰.۱۰.۸۹

    دوست داشتن (عاشقی)انفجاری بزرگ در ذهن درونی قلب تا رسیدن به کمال حقیقی ارزوها وبسط کامل ان به معشوق تاورای حقیقت است وسرانجام ان نامشخص... ...غلامرضااحمدی شیراز

    پاسخحذف
  12. غلامرضااحمدی شیراز۱۱.۱۰.۸۹

    نمیدانم چگونه اتش عشق تو برجانم شعله زد که تمام وجودم رادراین سالها بعد از خیانت تو به من میسوزاند. اسکلتی ازمن مانده به جا هنوز دور دست را مینگردکه شاید برگردی. شایدولی کی نمیدانم......... غلامرضااحمدی شیراز

    پاسخحذف
  13. غلام رضااحمدی شیراز۱۱.۱۰.۸۹

    بدون عشق ارزش خبال ورویا صفراست چقدر حقیرشده این دل که نمیتوان لب به اعتراف حقیقت گشود.که یا منکرحقیقت میشوند ویاتفکر صفر را نشان میدهندودرهردوصورت عشق محکوم است وبس......غلامرضااحمدی شیراز

    پاسخحذف
  14. غلامرضااحمدی شیراز۱۵.۱۰.۸۹

    سرانجام یک نگاه اتش گرفتن جان است. گرفتن گناه از نگاه مکافات دیدن ندیدن است وبس

    پاسخحذف
  15. پویا۱۸.۵.۹۰

    آفزین به شما یاسمن خانم . شما بانوی کامل و وطن پرستی هستید . من از خواندن مطالب سایت شما لذت میبرم و به شما افتخار میکنم ...

    پاسخحذف
  16. ناشناس۸.۱۱.۹۱

    زنده باد دلی که به یاد وطن، دل دل می زند.
    سپاس بیکران از شما

    پاسخحذف