نقش ایرانیان در استقلال هندوستان


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1d/Tagore_Iran.jpg

http://www.discoveringindia.com/cache/people/tagore-gandhi.jpg_w480.jpg

در سال 1940 (هفت سال قبل از استقلال هندوستان) یکی از افسران بلند پایه انگلیس به رابیندرانات تاگور (شاعر برجسته هندوستان) گفت : در زیر سایه حاکمیت و قیومیت بریتانیای کبیر هندوستان افتخاری دارد ، تلاش های آدمهایی نظیر گاندی ، هندوستان را به گدایی و دریوزگی خواهد انداخت . تاگور خندید و گفت : ((من از نخستین باری که در سال ۱۹۱۵ در شانتی‌نیکتان میهمان ماهاتما گاندی بودم چندین بار از خصلت ها و آداب مردم ایران از او چیزهایی شنیده بودم تا اینکه هشت سال پیش ایران رفتم ، مردم آزاده ایی را دیدم که برای استقلالشان جان می دهند و هیچ وقت در برابر کشورهای مهاجمی همچون انگلیس سر خم نکرده اند ، من با گاندی موافقم و می دانم آزادی مردم هندوستان بیش از افتخاری که شما برای ما در نظر گرفته اید ارزش دارد )) .
در متن گویاست که ایرانیان چه تاثیر شگرفی بر باورها و مبارزات مردم هندوستان و بخصوص ماهاتما گاندی داشته اند حکیم ارد بزرگ ، بزرگترین فیلسوف معاصر در مورد او می گوید : بارزترین و گرامی ترین گرایش گاندی ، میهن پرستی او بود .
یک سال پس از این گفتگو تاگور درگذشت اما مردم هند به رهبری ماهاتما گاندی در ۱۵ آگوست ۱۹۴۷ برای همیشه کشورشان را از یوغ استعمار پیر انگلیس نجات بخشیدند .


شرح تصاویر (از بالا به پایین)
1- رابیندرانات تاگور با نمایندگان مجلس ایران 1932
2- رابیندرانات تاگور در کنار ماهاتما گاندی سال 1940



یاسمین آتشی


۵ نظر:

  1. و سلام...

    خواندمتان...

    ایرانی هستم و می مانم و میمیرم و رستاخیز می شوم... اما زیر بار ظلم سر خم نمی کنم...

    به روز هستم...

    قدمی رنجه کنید... از سر لطف...

    و قلمی... نظری... از سر مهر...

    پاسخحذف
  2. و سلام...

    ایرانی هستم و می مانم و میمیرم و برانگیخته می شوم و باز افتخار می کنم با اصالتم...

    قابل تامل نگاشته اید...

    به روز هستم...

    قدمی رنجه کنید... از سر لطف...

    و قلمی... نظری... از سر مهر...

    پاسخحذف
  3. با سلام و احترام فرواوان
    در صورت تمایل می توانم از مطالب شما با ذکر نامتان در وب سایتمان در بخش تاریخ استفاده نمایم؟

    www.3nasl.com

    پاسخحذف
  4. ناشناس۱۲.۶.۸۹

    با درود و سپاس فراوان
    من با اجازه از مطالب شما در فیس بوک استفاده می کنم همواره شد و تندرست باشید
    madjid denmark

    پاسخحذف
  5. - هشت اصل در فلسفه اُرُدیسم - Orodism


    1- اگر پایکوبی و شادی نباشد ، جهان را ارزش زیستن نیست .

    2- زندگی بدون آزادی ، شرم آور است .

    3- تا چیزی از دست ندهی چیز دیگری بدست نخواهی آورد این یک هنجار همیشگی است .

    4- آنانیکه همیشه در آرامش هستند لاابالی ترین آدمهایند .

    5- رسیدن به راستی و درستی چندان سخت و پیچیده نیست کافیست کمی به خوی کودکی برگردیم .

    6- دشمنی و پادورزی ، به آدم خردمند انگیزه زندگی می دهد .

    7- اگر می خواهی بزرگ شوی ، از کردار نیک دیگران فراوان یاد کن .

    8- عشق به میهن نشان پاکی روان آدمی ست .

    ارد بزرگ ، اندیشمند و متفکر ایرانی ست . بیش از هزار جمله قصار و حکیمانه از او در کتاب سرخ گردآوری شده است . در هشت اصل اردیسم ، شیره و عصاره آن جملات در نظر گرفته شده است . شهدی که می تواند کام هر انسان آزاده ای را شیرین نماید .

    پاسخحذف