اردیسم و اردیست ها

http://loveiranlove.files.wordpress.com/2010/10/orodism-200.jpg

اردیسم چیست ؟
"اردیسم" ، تلفظ انگلیسی آن "Orodism" می باشد به هشت اصل مهم در اندیشه های "ارد بزرگ" (اندیشمند و فیلسوف ایرانی) اشاره دارد . این هشت پند و اندرز ارد بزرگ به اعتقاد اردیست ها می تواند موجب ترقی و سعادت بشر با هر مرام و اندیشه ایی باشد . بارزترین مشخصه این اندیشه تاکید بر شادی است . شادزیستن را نخستین اندرز این تفکر می دانند . و معتقدند زندگی بدون شادی ارزشی ندارد . پس از شادی ، آزادی مهترین اصل اردیسم می باشد اردیستها زندگی بدون آزادی را شرم آور می دانند و بر ارزش آن پافشاری نموده اند اصول دیگر اردیسم به از خودگذشتگی ، کوشش خستگی ناپذیر ، ارزش نهادن به سرشت پاک آدمها ، پذیرفتن دشمنی دیگران و استفاده از این موج منفی برای هدفمندی در زندگی و یاد کردن بسیار از کردارهای نیک دیگران اشاره دارد . آخرین اصل فلسفه اردیسم ارزش نهادن بر میهن است . که می گوید : عشق به میهن نشان پاکی روان آدمی ست .

http://loveiranlove.files.wordpress.com/2010/10/orodist-5-1.jpg
پیدایش اردیسم
اندیشه اردیسم ریشه در "کتاب سرخ" دارد ، کتاب سرخ نزدیک به هزار جمله و سخن حکیمانه ارد بزرگ است . این کتاب شامل 122 فرگرد (بخش) می باشد . در کتاب سرخ می توان دیدگاه های ارد بزرگ در مورد اکثر موضوعات حوزه علوم انسانی را مشاهده نمود . اما اگر دقیقتر شویم جریان عمومی اندیشه های ارد بزرگ را می توان خلاصه و خلاصه تر نمود . هشت اصل اردیسم شیره و عصاره باورهای ارد بزرگ است .

میهن پرستی و اردیسم
همیشه وطن دوستان نخستین همراهان اندیشه های ارد بزرگ بوده اند اردیست ها جملات ارد بزرگ در وصف میهن را به یاد دارند ، ارد بزرگ می گوید : ستایش گران میهن ، زنان و مردان آزاده اند . بخش اصلی نظرات ارد بزرگ در مورد میهن را می توان در نظریه قاره کهن و فرگردهای میهن ، ارد و ایران کتاب سرخ ، به شکلی مدون مشاهده نمود .

دشمنان اردیستها
پان های دو آتیشه با اندیشه های ارد بزرگ مشکل داشته و دارند پان تورکها و پان فارسهای افراطی ایران ، ترکیه ، آذربایجان و همچنین پشتونهای افراطی افغانستان با اردیستها دشمنی دیرینه دارند اندیشه های ارد بزرگ بخش بزرگی از حوزه تمدنی ایران زمین را در بر می گیرد . دشمنان اردیست ها می گویند ما این تکثر را نمی توانیم بپذیریم مگر آنکه اندیشه ما بزور حاکم شود . ارد بزرگ می گوید باید به زبانها و فرهنگ های همه این مناطق بها داد . مهم آن است که ما نکات مشترک بسیاری با بیست کشور حوزه تمدنی ایران داشته ، و می توانیم همانند قاره اروپا ، قاره ایی همگن از کشورهای حوزه تمدنی ایران تاسیس بنماییم . در نظریه قاره کهن ، ایران امروز همانند یونان ، نقشی مادر فرهنگی بر عهده خواهد داشت . ارد بزرگ از ایران اینگونه یاد می کند : "کشوری که زایشگاه اندیشه های فراست" . پان ها و پشتونها می گویند حوزه فرهنگی ایران (قاره کهن) باید تحت سیطره خودکامگی آنها باشد و البته این با روح همه گیر و آزادمنش حاکم بر نظریه قاره کهن سازگاری ندارد . بخشی از دشمنی پشتونهای افغانستان و پاکستان با ارد بزرگ بخاطر دشمنی با تاجیک های شمال افغانستان است . که این خود بحثی طولانی می طلبد . به همان نسبتی که پشتونها دشمن ارد بزرگ هستند ، تاجیکها و فارس زبانان افغانستان ، ازبکستان و تاجیکستان از دوستداران ارد بزرگ می باشند . مخالفین اردیسم می گویند ارد بزرگ دست پروده نظام و حاکمیت ایران است برای مشغول کردن اذهان جوانان ، اما این نظر را اردیستها رد می کنند و می گویند تا به امروز هیچ نشانی از همراهی دولتمردان با اندیشه های ارد بزرگ دیده نشده است . مثلا هشدارهای چند ساله ارد بزرگ در مورد همراهی اشتباه با نام "جاده ابریشم" (ارد بزرگ گفته است این "راه ایران" است و در بی طرفانه ترین شکل آن "راه فرهنگها") چندان جدی گرفته نشده است نظریه قاره کهن در وزارت خارجه و دستگاه مربوطه مورد بررسی قرار نگرفته است . خود ارد بزرگ هم هیچگاه در صدا و سیمای ایران دیده نشده است . جمع بندی اینها نشان می دهد ارد بزرگ تنها یک فیلسوف و اندیشمند ایرانی است فارغ از تعلق به مراکز قدرت .

http://loveiranlove.files.wordpress.com/2010/10/orodist-13-400.jpg
اردیست ها چه کسانی هستند ؟
همراهان اردیسم را اغلب جوانانی تشکیل می دهند که دغدغه شادی و میهن دوستی دارند . اهل مدارا و میانه رو ، گریزان از بحث و جدل و در عین حال تعقل گرا می باشند . مهمترین خواستگاه اردیسم مراکز آموزشی و دانشگاهی است . هر چند می توان سالمندانی را دید که عاشقانه دوست اش دارند .

هشت اصل در فلسفه اُرُدیسم
1- اگر پایکوبی و شادی نباشد ، جهان را ارزش زیستن نیست .
2- زندگی بدون آزادی ، شرم آور است .
3- تا چیزی از دست ندهی چیز دیگری بدست نخواهی آورد این یک هنجار همیشگی است .
4- آنانیکه همیشه در آرامش هستند لاابالی ترین آدمهایند .
5- رسیدن به راستی و درستی چندان سخت و پیچیده نیست کافیست کمی به خوی کودکی برگردیم .
6- دشمنی و پادورزی ، به آدم خردمند انگیزه زندگی می دهد .
7- اگر می خواهی بزرگ شوی ، از کردار نیک دیگران فراوان یاد کن .
8- عشق به میهن نشان پاکی روان آدمی ست .

بنياد جهاني ارد بزرگ
بنياد جهاني ارد بزرگ "Great Orod World Foundation" در دوم آوريل 2010 برای تجلیل از اندیشه های ارد بزرگ ایجاد شد در هيئت رييسه بنياد کساني همچون : ياسمين آتشي (نویسنده و مورخ) ، اليان ايژن هير (رئيس انجمن هنري ارت کلوب و رئيس انجمن دفاع از منافع منطقه ي شامپل در ژنو) ، شکوهه عمراني (شاعر ، نویسنده و فعال اجتماعی) ، دکتر شهناز خاتمي ( پزشک ايراني مقيم اتريش ، وين ) ، امير همداني ( جامعه شناس ) ، شقايق شاهي (پژوهشگر برجسته افغانستان) ، دانيل ايزلي ( اسيستان سابق کادر اداري بيمارستان کانتونال ژنو و هم اکنون حامي و سرپرست کمک به سالخوردگان) مي باشند . خانم کریسیتین والون مدیر پژوهشگاه بنیاد جهانی ارد بزرگ می باشد از اعضای ارشد پژوهشگاه ارد بزرگ می توان از : ایرن گاللی (طراح نقشه بردار و نقاش) نام برد .

ارد بزرگ
اندیشمند و متفکر کشورمان ، بجز جملات قصار و حکیمانه اش نظریات و ایده های ارایه نموده است که مشهورترین آنها "قاره کهن" و "کهکشان اندیشه" می باشد در مورد او کتابهای بسیاری نوشته اند بجز ایران هواخواهان بسیاری در کشورهای تاجیکستان ، افغانستان ، ترکمنستان و ازبکستان دارد، در مورد افغانستان باید اشاره شود که (آنگونه که در سایت ها و وبلاگهای مردم افغانستان دیده می شود اصلی ترین دلیل محبوبیت ارد بزرگ در آن کشور دوستی اش با احمدشاه مسعود بوده است ، البته دشمنان پشتون احمدشاه مسعود هم بدینواسطه دشمن ارد بزرگ هستند و در فیس بوک می توان این خصومت را بوضوح دید ) . ارد بزرگ در شهر مشهد بدنیا آمده است و هم اکنون در همان شهر زندگی می کند .


۳۶ نظر:

  1. درود بر شما. من کلوب اردیسم را ایجاد کرده ام. امیدوارم که من را در بهتر شدن آن یاری دهید.
    http://www.cloob.com/clubname/Orodism
    اگر عضو کلوب هستید، به من پیام بدهید.

    پاسخحذف
  2. شادی و سرخوشی برای همه ما ایرانیان چیزی موهوم و گمشده است اگر همه بدنبال شاد کردن هموطنان خودمان بودیم این مملکت بهشت می شد .

    حالا که فکرش رو می کنم می بینم منم یک اردیستم.
    چون عاشق شادی و وطنمان هستم

    پاسخحذف
  3. میکائیل۱.۸.۸۹

    مقاله ارزشمندی بود
    دغدغه های اردیسم ، همان طعم عسلی است که بسیاری فراموش کرده اند .
    استاد یاسمین آتشی عمرتان دراز و پربارتر

    پاسخحذف
  4. درود بر شما هم میهن با اجازه این نوشتار پر محتوا را در بلاگ خود انتشار میدهم اگر مایل به تبادل پیوند هستید باعت افتخار من است که پیوند شما در بلاگ حقیر باشد منتظرم

    بدرود
    پاینده ایران

    پاسخحذف
  5. سلام دوست عزیز وبلاگ خوبی داری اگه مایل باشی با هم تبادل لینک کنیم ما رو به اسمی که تو aboutوبلاگمون هست لینک کن بعدش به ما تو قسمت نظرات بگو که باچه اسمی لینکت کنیم مرسی هم استانی عزیز

    پاسخحذف
  6. www.takealvan.blogfa.com۲۲.۸.۸۹

    سلام: مطالبتون عاليه، تاريخمون عاليتر

    دوست دارم لينكتون كنم اميدوارم اين اجازه رو به من بديد...

    يا علي

    پاسخحذف
  7. ba dorod faravan
    khanome atashi man ham mamande shoma yek mihan parastam shayad seno salam kamtar az shoma bashad va reshte am tarikh nabashad vali be qadre kafi az tarikhe iran khondam
    bebinid dar shoma jahai az blogetton mozoate mokhtalefi bayan kardid vali man dar mroede hameye ona inja bahs mikonam
    shoma ke esme ariai ro miarid
    irane ma tamadone 7 lezar sale dare va ariai ha 3 hezar sale varede in sarzamin shodand onha ham panahandegani ya biganegani manande arab va turk ha bodand faramosh nakonid keshvare ma aslitar az in harfast va mardomane ma7 hezar sal pish tamadone shahr neshini dashhtand va ariai ha ake qalab mardomi chador neshin va dam dar bodan va an ham dar hade ye nazarie hast chon agar aqvame ariai be eropa hejrat mikardan qabele bavar bod chon onja nesbatan tarakome jamiatie kamtari dasht nesbat be iran ke mahde tamadon bode va hamvare moqavemathai sakht dar barabareshun bode shayad in mozoh az zehne biganegani taravosh karde ke khastand ba matrah kardane bartarie nejad hamvare havase mara az chapavol dar mamlekaetaman part konan
    man yek shomaliam va nemidonam midonid ya na ke shomalia az qadimi tarin sakenine iranand hata fereydon va farzandanash dar shomale iran be khak seporde shodan va shahre tamishe ham vagheh dar shomale irane va asatire iran az onja nashat migire
    soal injast aqvame ariai aqvami nesbatan motefavet dar zaher ba irania bodan az nazare halate mo va rish va hata range cheshm pas chera mardane hakaki shode bar takhte jamshid mohaye fer va siah va sorati shabihe sorathaye ariai nadarand???
    hich madrake motabari nist ke sabet konad ke ma ariai hastim aslan nejad eariai vojod dashte ya na
    yek azmayeshi az mardomi ke dar noqate mokhtalefe iran zendegi mikardan gerefte shode ke moshakhas kard ke jenetic hamashon taqriban moshabehast in yani inke taqriban bozogtarin koch(ariai) be in keshvar sorat nagerefte...

    پاسخحذف
  8. به پیام بالا !

    + سپاس از شما
    مادر من هیچ کجا از آریایی ها و یا غیر آریاییها سخن نگفته است .
    مردم فلات ایران ، دست مایه تمامی مطالب هستند . ایران پرستانی که برای حفظ کشورمان جانفشانی ها کرده اند .
    میهن پرستانی که از جان خویش گذشتند تا ایران ما باقی بماند .
    بحث شما در اندیشه مادرم جایی ندارد . آزمایش نژاد و ژنتیک نیاز نیست ایرانیان از خود گذشته را در زمان تصمیم برای سرنوشتی بهتر می توان دید نه در لوله های آزمایشگاه...

    ایران ما به همه نیاز دارد به جای گشتن بدنبال نقاط جدایی ، بدنبال مهر و دوستی بین مردم سرزمینمان باشیم ...
    شاد باشید

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. زنده باد دلی که برای ایران دل دل می کند.
      به راستی که ایرانیان از خود گذشته را در زمان تصمیم برای سرنوشتی بهتر می توان دید، به تعبیری این نشانه ی ایرانی بودن است و به قول شما نیازی به لوله های آزمایشگاه نیست.
      تنها نقطه ی قوت ما (رمز) در اتحاد اقوام ایرانی است.

      حذف
  9. با درود به بانوی گرامی
    بابک هستم از شیراز، سایت واکینوکومی
    از این به بعد مرتب و روزانه به وبلاگ شما سر خواهم زد.
    از دوران راهنمایی شروع به مطالعه در مورد تاریخ ایران باستان کردم، به خط میخی و زبان پارسی باستان تسلط دارم، کلیه کتیبه های میخی، پهلوی (هر دو زبان) و اوستایی را جمع آوری کرده ام و همچنین دارای مطالعات زیادی در مورد ریشه شناسی لغات (etymology) هستم.
    اگر مایل باشید می توانم هر از گاهی با هم تبادل اطلاعات داشته باشیم.
    شاد و سلامت باشید.

    پاسخحذف
  10. سعید اسکندری۲.۹.۸۹

    در سایت اردیسم مطلب زیر را دیدم :

    تانیا تفرشی می نویسد :

    از خیابان گلگونه وارد خیابان جردن شدم تصمیم دارم برای پذیرایی میهمانان امروز ظهر شیرینی تهیه کنم در ورودی قنادی دختری حدودا 18 یا 19 ساله را می بینم که او هم برای تهیه شیرینی آمده لباسهای شیک و سرخ رنگی به تن دارد با خنده از او می پرسم : از تیم پیروزی چه خبر ؟!
    می گوید : چرا پیروزی ؟

    می گویم : خوب مگر به خاطر تیم محبوبت سرخ پوش نشدی ؟
    می گوید : من فوتبال را دوست ندارم .

    در حالی که سفارش شیرینی را به متصدی فروش قنادی می دهیم می پرسم پس چرا سرخ پوشیدی ؟
    می خندد و می گوید : به خاطر آنکه اردیستم (تلفظ انگلیسی اش می شود Orodism).

    می گویم : اردیسم چیست ؟
    می گوید : فلسفه ایی هست که به انسان ارزش شادی را یادآوری می کند .

    جالبه من تا به حال در مورد اردیسم چیزی نمی دونستم شیرینی را می گیریم از او می خواهم چند دقیقه ایی از اردیسم برایم صحبت کند با خوشرویی قبول می کند و می گوید : اردیسم دارای هشت اصل هست این هشت اصل به ما می گوید که باید شاد ، آزاده ، قناع ، انتقاد پذیر ، گریزان از گوشه نشینی ، پاک زیستی ، رعایت ادب و در نهایت میهن دوست باشیم .

    می گویم : خیلی جالبه به نظرم یک روش ایده آل برای موفقیت و کامیابی در زندگی است .
    می گوید : هر کسی با هر مرام و اندیشه ایی می تواند یک اردیست هم باشد .

    می گویم : اردیسم از کجا بوجود آمده ؟ آیا در اروپاست و حالا به ایران آمده ؟
    می گوید : نه اردیسم بر اساس اندیشه های ارد بزرگ در کتاب سرخ ایجاد شده است.

    می گویم : پس لباس سرخ شما به خاطر نام کتاب سرخ است .
    می گوید : نه . به خاطر نشان دادن ارزش شادیست ، سرخ ، رنگ هیجان و شادی است اولین اصل فلسفه اردیسم می گوید اگر پایکوبی و شادی نباشد ، جهان را ارزش زیستن نیست .

    می گویم : من چند کتاب از سخنان بزرگان دارم که در آنها صحبتهای ارد بزرگ هست آیا منظور شما همان است
    می گوید : بله همینطوره ، اندیشمند و متفکر بزرگ ایرانی .

    از پشت شیشه قنادی مرد مسنی که گویا پدر دوست اردیستم است دست تکان می دهد و او از من خداحافظی می کند و سوار ماکسیمای سفید رنگی می شوند ...
    امروز در نت در مورد اردیسم تحقیق کردم خیلی جالب بود الان مدام به لباس های قرمزم فکر می کنم و این که شاید بهتر باشد لباس های سرخ جدیدی بخرم یک حس عجیبی دارم فکر می کنم من هم یک اردیست شده ام ...

    پاسخحذف
  11. سعید اسکندری۲.۹.۸۹

    حالا خانم آتشی من سه سئوال دارم که از شما خواهش می کنم جوابم را بدهید :

    1- چرا فلسفه اردیسم در بین خانواده های مرفه شمال شهر تهران هوادار دارد ؟

    2- چرا خانمها بیشتر از آقایون دنبال این فلسفه هستند ؟

    3- چرا سرخ پوشان اردیست را اغلب دختران و پسران 15 تا 20 سال تشکیل می دهند ؟

    از این که به سئوالاتم جواب می دهید متشکرم !

    پاسخحذف
  12. آقای اسکندری (نظر بالا ) در پاسخ سئوال اول شما باید بگم خود من از طبقه متوسط رو به پایین جامعه هستم اما خودم و دو دوستم که وضع اقتصادی شبیه خودم دارند عاشق اردیستیم
    ----
    *در پاسخ به سئوال دوم هم که مشخصه من و دوستانم مرد هستیم پس اردیسم متعلق به خانمها نیست .
    ----
    *در پاسخ به سئوال سوم شما هم باید بگم من 23 سالمه و دوستانم هم یکی همسن خودم و دیگری 22 ساله است .

    پاسخحذف
  13. آیناز۲.۹.۸۹

    در جواب دوستی که گفتن اردیسم متعلق به قشر مرفه و شمال شهر تهران است باید گفته بشه که بسیاری از ما مردم با سیلی صورت خودمون رو سرخ نگه داشتیم این سیلی برای اینکه نشون بدیم هنوز کرامت داریم و همانگونه که اردیسم میگه شادیم و امیدوار به آینده...

    پاسخحذف
  14. ناشناس۲.۹.۸۹

    سلام و درود بر خانم آتشی
    که با سایت خود دل هر ایرانی را گم می کنند .
    من حمید اکبری 43 ساله از شهر زنجان خدمت شما عرض می کنم که خودم و خانمم و پسر 13 ساله ام اردیست هستیم و عاشق شادی . اردیسم متعلق به تنها تهرانی های مرفه نیست . اردیسم علاقه قلبی همه مردم است همه کسانی که شادیهای خود را گم کرده اند .
    باز هم از شما بخاطر سایت پربارتان متشکرم

    پاسخحذف
  15. خاک بر سرتون که در مورد فلسفه چهارتا دختر سوسول بزک کرده صحبت می کنید آخه اردیست بودن چه افتخاری داره ؟ دخترای جردن و نیاوران برای این سرخ می پوشن که تنشون قشنگتر به نظر برسه بعد اسم خودشون را گذاشتن اردیست !
    شادی چه ارزشی داره که بخواد فلسفه داشته باشه واقعا احمقید

    پاسخحذف
  16. پانی۲.۹.۸۹

    میلاد خان اگر الان نزدیکت بودن یه سیلی میزدم تو گوشت تا دیگه از این حرفا نزنی احمق هم خودتی . زیبایی ما و سرخ پوشیمون چه ربطی به تو داره ؟ اصلا زیبایی و اردیسم چشه که به ما میگی سوسول ؟؟؟؟؟
    بی ادب
    میلاد بی ادب

    پاسخحذف
  17. شیده۲.۹.۸۹

    پانی ++++++++++++++++++++++++++
    با پانی جون کاملا موافقم

    پاسخحذف
  18. سلام
    میلاد...! بجوابت گفته شود که میگوید:
    بزرگش نخوانند اهل خرد / که نام بزرگان بزشتی برد
    عزیزم قبل ازینکه مانند پسته بی مغز دهن باز نموده خود را رسوا کنی! باید شادی و اردیسم را خوب بشناسی و عفت کلام را رعایت نموده ابراز نظر کن.

    پاسخحذف
  19. میلاد رضایی۳.۹.۸۹

    پانی اگر گیرم آوردی سیلی بزن هههههه
    شیده تو هم سیلی میزنی یا لنگ کفش هههههه
    نجیب خان تو که عمرا دستت به من برسه از پنجشیر تا اینجا خیلی راهه هههههه
    بازم میگم خاک برسرتون سوسولها
    پانی و شیده مگه لبهای سرخ چشون بود که لباسهای سرخ هم می پوشین . میخواهین از 30 کیلومتری برق بزنین ؟ آره ؟ بازم میگم اردیسم و شادی یه چیزای مضخرفن

    پاسخحذف
  20. پریا رودسری۳.۹.۸۹

    من اردیستم . همه وسایلم را سِت سرخ و قرمز کردم عاشق ارد بزرگ هستم کتاب سرخ را روی کاغذهای سرخ رنگ پرینت کردم . صحافی کردمش خیلی قشنگ شده ، می خواهم فریم عینکم را هم قرمز کنم .
    ZENDEH BAD ORODISM
    ZENDEH BAD SHADI
    ZENDEH BAD SORKHI

    پاسخحذف
  21. دلارام رنجبر۴.۹.۸۹

    وقتی مات و مبهوت در میان جسم های تاریک و سیاه گیج و منگ بودم و هدف و راهم را گم کرده بودم بارها دستان زشت مرگ را دیدم آن زمان بود که نالان به هر طرف چنگ می زدم بلکه مسیری برای نجات از بیچارگی بیابم و این بود شروع آشنایی من با اندیشه های ارد بزرگ . با او آزادی را فهمیدم با او میهن و عشق به زادگاه را درک کردم و با او از سیاهی به سفیدی و روشنی راه پیدا کردم . وقتی گفت : (آنکه در بیراهه قدم بر می دارد آرمان و هدف خویش را گم کرده است .) خودم را دیدم و وقتی نوشت : (آدمهای ماندگار به چیزی جز آرمان نمی اندیشند .) فهمیدم چقدر عقب ام و باید تلاش کنم .
    وقتی گفت :(سفر ، نای روان است برای اندیشه و آرمان بزرگ فردا .) دیگر از سفر نترسیدم باید از خانه پوسیده و افکار بی پایه سفر می کردم و این شد . گوش به صدایش سپردم او گفت : (هیچ گاه از داشتن دشمن نترس ، از انجام ندادن درست آرمان های خویش بترس .) پس هیچ دشمنی نمی توانست مرا از پای در آورد . باید می رفتم به سوی آرمان های بزرگم . صدایش در جانم پیچید که : ( زندگی بدون آزادی ، شرم آور است . ). پس باید آزادگی می آموختم و به آزادی دیگران احترام می گذاشتم و این کار را کردم . ندای زندگی بخش او را ، بر لبان مردم سرزمینم شنیدم که می گفتند : (ایران بهشت ماست ، ایران تنها بهانه بودن است .) ...
    این بود که عاشقانه در فلسفه اردیسم پیچیدم و رقص عشق را با خواندن سرود شادی به آسمان رسانیدم در پرتوهای عشق ، صدای دلنشینش موج می زد : (زندگی ، پیشکشی است برای شاد زیستن .)

    "ارد بزرگ" تو برایم پدر ، عشق و زندگی هستی ...

    الان که فکرش را می کنم می بینم همین احساس من در شعر بسیار زیبای استاد فرزانه شیدا به خوبی بیان شده :


    دراین دنیای وانفسا
    گهی ویران گهی شیدا
    گهی آواره ی دهری
    گهی جا مانده در دنیا


    رهم تاریک و گه خاموش
    نه گرمی های یک آغوش
    چه افسرده رهی رفتم
    به قلبی خسته و مدهوش


    نه نوری در ره تارم
    نه شمعی در شب زارم
    نه مهری تا که جان گیرد
    درآن قلب ِ گرفتارم


    دراین ره وه چه بیهوده
    نه دلخوش یا که آسوده
    رهی رفتم , بسی گُمره
    به دل صد غصه آلوده


    بناگه نور رخشانی
    توگوئی در زمستانی
    بدل گرمیِ بودن داد
    به دل زآن درد و ویرانی


    از او بس پرس وجو کردم
    ز او دل زیرورو کردم
    به عشقی با کلام او
    به" شیدائی "چه خو کردم


    کلامش آسمانی بود
    چو اکسیر جوانی بود
    به نامش " زندگانی " بود
    و " نام او جهانی" بود


    سخن از "مرد " دوران است
    چو فکرش مایه ی جان است
    میان هرکلام او
    تو گوئی راز پنهان است


    در این دنیا دراین برزن
    ز نام "او" بگو با من
    بخوان" اندیشه ی" او را
    به عشق دل, ز جان و تن


    بگو: " اُرد بزرگ " ما
    چه می گوید در این دنیا
    "کلامِ او" چو آئین است
    سخن در هر سخن گویا


    سخن؛ حرفِ منو ما نیست
    سخن ,از رنجِ فردا نیست
    سخن," اندیشه ای ناب "است
    چنین "اندیشه "هرجا نیست


    کلامش روح جاویدان
    وجودش مظهر ایمان
    خدای فکر و اندیشه
    به نام " اُرد" این ایران


    کلامش روح هر شادی
    به ویرانی چو" آبادی"
    بخوان در هر کلام او
    پیام سرخ "آزادی"

    پاسخحذف
  22. کاوه ایرانی۵.۹.۸۹

    اردیستم
    و به آن افتخار می کنم
    شادی را برای همه خواستارم
    و قلبم برای ایران و سرزمینمان می تپپد
    پندهای ارود بزرگ را چند سال است که در ذهنم مرور می کنم و به درستی آنها باور دارم .

    پاسخحذف
  23. بادرود بر شما یاسمین اتشی من خیلی خوشحالم که شما با این داستانها تاریخی سعی دارید ایران را به همه بشناسونید من از این سایت مطالب زیادی برای بلگفام برداشتم متاسفانه بیش از 90 درصد مردم ما از تاریخشون خبر ندارن و این باعث عقب ماندگی فکری مردم ماشده امیدوارم با این سایتها و وبلاگها مردم بیشتری را جذب خواندن تاریخ کشور عزیزمان کنیم.در کشوری که مرم ان تاریخ نمیخوانند بزرگسالان همانند خردسالان می اندیشند.ودرکشوری که مردم ان تاریخ میخوانند خردسالان همانند بزرگسالان می اندیشند.

    پاسخحذف
  24. رضا مومنی۲۱.۹.۸۹

    آقای میلاد رضایی ! عصر شادی ستیزی گذشته ! نسل امروز به دنبال شادی ، آزادی و میهن هستند هر سه این خواسته ها در فلسفه اردیسم هست . پس خواه ناخواه این اندیشه هر روز وسعت بیشتری پیدا می کنه . به نظر من شما دارید بر خلاف مسیر آب شنا می کنید !!

    پاسخحذف
  25. سلام خانم فرحناز آتشی

    راستش من همینجوری خیلی اتفاقی با سایتتون آشنا شدم

    ولی وقتی مطالب و هدف ایجاد سایتتونو دیدم واقعا

    خوشم اومد و به مامان و خودت آفرین میگم

    منم عاشق میهنم ایرانم

    راستش میخواستم که سایت من با سایت شما مبادله

    اطلاعات داشته یعنی دوست دارم هر چی که شما آپ

    می کنید با نام خودتون تو سایت منم آپ شه

    یه جور انتشار مطلب می خوام داسته باشید

    من تو تالار سایتم یه اتاق به نام هر چی که شما

    دوست داشته باشید میزنم و شما یا خودتون یا خودم

    مطالب جدیدتونو اونجا قرار میدیم

    به نظر شما چطوره؟

    من که خیلی دوست دارم این اتفاق بیفته

    اینجوری بیشتر میهن پرستی و عشق به میهن رواج

    پیدا میکنه

    Email site : patoghkhoshi@yahoo.com

    بی صبرانه منتظر جواب شما هستم

    لطفا برام جوابتونو میل کنید

    Adress talar site : http://patoghkhoshi.vcp.ir/forum/

    به امید همکاری ما با هم دیگه

    پاسخحذف
  26. ناشناس۲۸.۹.۸۹

    به نظر من هم اردیسم تنها فلسفه ایی است که می تونه در حال حاضر موجب نشاط و حرکت عمومی بشه

    پاسخحذف
  27. درود فرحناز وب جالبی داری
    از خواندنش لذت بردم
    موفق باشی
    بدرود

    پاسخحذف
  28. مازيار۱۰.۱۰.۸۹

    سلام فرحناز گرامي
    اين مدت خيلي از مطالب مادر گرامي تون لذت بردم و
    تاثيراتي هم بر تفكرم نهاد / سپاسگذارم از شما.
    و ممنون به خاطر معرفي كتاب سرخ .
    در اين چند وقت از مطالب اين وبلاگ (البته خودتون مي دونيد)
    بدون عنوان لينك و فقط با نام ياسمين آتشي استفاده كردم
    چون قصد دارم همچنان از مطالبتون استفاده كنم خواستم بدونم كه اگر اين كارمن باعث رنجش شماخواهد شد
    ادامه ندم و آخر هر مطلب لينك رو هم قرار بدم .
    در هر صورت خوشحالم از آشنايي با اين وبلاگ
    و از شما بسيار بسيار سپاسگذارم / بي نهايت...

    پاسخحذف
  29. ناشناس۱۰.۱۰.۸۹

    درود بر یاسمین مادر فرحناز آتشی.به امید آن روز که در آزادی کامل لذت شادی و پیروزی را بچشید.و شادتراز اینکه در رسیدن به هدفتان به بهترین شکل عمل کردید

    پاسخحذف
  30. با درود به آقای مازیار
    استفاده از مطالب کاملا آزاد بوده و نیاز به گذاردن لینک این وبنوشت نیست . تنها درخواست ما آن است که در اصل مطلب تغییری ایجاد نشود .
    با سپاس فراوان از همراهی شما

    پاسخحذف
  31. ناشناس۱۸.۱۰.۸۹

    اردیست بودن به من انگیزه تحقیق و جستجو در این فلسفه رو داد به نظر من انسان در قرن آتش و آهن و ارتباطات گسترده، به این فلسفه و تز فکری نیاز دارد . خانم آتشی تصاویر اردیست ها را بیشتر کنید متشکرم .

    پیمان

    پاسخحذف
  32. سلام خانم اتشی
    ما جمعی از فارغ التحصیلان شیروانی قصد داریم از ایشون دعوت کنیم و بزرگداشتی داشته باشیم از مقام و دانش عظیم این همشهری عزیزمون
    اگه آدرس دقیق یا شماره تماسی از ایشون دارین لطفا اطلاع بدین
    با تشکر
    اسماعیل زاده
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان
    mehdi_dna@yahoo.com

    پاسخحذف
  33. سلام. از خداوند براي شما خانوم فرحناز آتشي آرزوي موفقيت و عاقبت بخيري دارم. وبلاگ پر محتوا و با ارزشونو در وبلاگ خودم پيوند كردم.

    پاسخحذف
  34. سلام، خيلي جذاب بودن.

    پاسخحذف
  35. ناشناس۲۹.۹.۹۱

    جااااااااااااااااودان ایران

    پاسخحذف